RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Stopp båtbøllene

Sist oppdatert:
Tre bergensere har fått bot for grisekjøring. Endelig tar noen nakketak!

I sommer var de tre på tur i en Sea King 38 og to Sun 33. De svære plastuhyrene dundret gjennom Tromøysundet med fråden fossende om baugen og digre hekksjøer.

Hensynsløst
- Den mest hensynsløse kjøringen jeg så i hele fjor sommer, sa politimannen som ga de tre en bot på 3500 kr hver.

Den nekter de å vedta, og mandag møtte de tre i Aust-Agder tingsrett. Bølgene kan ikke ha vært høyere enn tretti cm mener de i følge Agderposten.

- Vi kjørte båtene i plan, nettopp for å unngå å skape for store hekkbølger, fortalte en av dem.

I rundt tjuefem knop altså, tett sammen gjennom et trangt sund! Men det er ikke farten eller høyden på hekkbølgen som er poenget mitt.

For å kjøre en Princess P42 kreves det ikke sertifikat, og ingen båterfaring. Det holder at du er 16 år.
For å kjøre en Princess P42 kreves det ikke sertifikat, og ingen båterfaring. Det holder at du er 16 år.

Ingen båterfaring
Poenget mitt er at folkene om bord i disse drogene ikke aner hva de steller i stand. Oppe fra tredje etasje ser de ikke kaffekoppene som fyker vegg i mellom i båtene de passerer. Og der de brøler av gårde i tretti knop får de heller ikke med seg toåringene i oransje redningsvester som dupper som garnbøyer etter å ha blitt sugd ut fra leken i fjæren.

Mange av disse båtene eies av førti og femtiåringer uten båterfaring. De har kikket på kontoutskriften, funnet ut at de har god råd, og kjøpt seg sin første båt. STOR båt.

For å kjøre Honda Jazz 250 må du være 21 år og ha sertifikat for tung motorsykkel, eller hatt sertifikat for lett motorsykkel i to år.
For å kjøre Honda Jazz 250 må du være 21 år og ha sertifikat for tung motorsykkel, eller hatt sertifikat for lett motorsykkel i to år.

Det er utfattelig at det går an. Du kan gå inn og kjøpe deg en førtifemfots Princess på fjorten tonn med 2 x 500 hesters motor, starte opp, og peise av gårde så fort du bare orker uten så mye som å ha satt i en jolle før!

Som å gå rett fra trehjulsykkel til vogntog
Det er ikke noe krav til sertifikater, og det kreves ingen opplæring. På landeveien ville det vært utenkelig å gi noen som aldri har satt bak et ratt nøklene til et vogntog, og en klapp på skulderen med ønske om god tur.

I følge Dagens Næringsliv starter de fleste nå båtlivet med en trettifemfoter, for så å bytte seg to fot oppover annet hvert år. Det selges flere Princess i Norge enn i hele USA!

Ikke skyld på ti-foterne
I en artikkel i Bergens Tidende i fjor sommer forsvarte formannen i Bergen Motorbåtforening seg mot kritikk fra roere:

- Det er de små overmotoriserte båtene styrt av valper som ødelegger, sa Roar Stigum Olsen. Folket som tilhører de organiserte båtforeningene er flinke til å vise hensyn, mente han.

Det er irriterende når 9,9-hesterne begynner å surre rundt i havnen tidlig om morgenen. Irriterende, sjelden farlig.
Det er irriterende når 9,9-hesterne begynner å surre rundt i havnen tidlig om morgenen. Irriterende, sjelden farlig.

Jeg tror han tar feil. Mange av medlemmene hans har ikke peiling.

Ungene som summer rundt i ti-fotere er irriterende. Men de lærer seg å være på sjøen. Når de en gang sitter i tredje etasje med to dieselmotorer drønnende under seg vet de hvordan folkene i de små båtene har det.

Slutt å sutre
Er kr 3500 i bot mye for båtbølling? I Sea King’en går det 540 liter diesel. Med en literpris på sju kroner er ikke det mer enn en eneste tankfylling.

Jeg synes de tre bergenserne skal slutte å sutre, legge vekk tommestokken, og betale boten. Hva synes du?

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere