RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Stord-flygerne handlet etter boken

(Foto: TV 2 Nyhetene)
Gjorde ingen feil da Atlantic Airways-flyet havarerte på Stord i oktober 2006.

(iBergen.no) Dette kommer frem i Havarikommisjonens rapport etter den tragiske flyulykken som kostet fire mennesker livet.

Grundige analyser av taleregistratoren som tok opp lyder i cockpit viser at flygerne aktiverte bremsesystemet som de skulle. Da dette ikke fungerte, aktiverte de alternativt bremsesystem, skriver VG.

- Før denne analysen var vi rimelig sikre på at vi kjente til hva som skjedde under landingen, nå vet vi at dette hundre prosent stemmer, sier granskningsleder Birger Andreas Bull i Statens havarikommisjon for Transport til avisen.

Tre passasjerer og én flyvertinne mistet livet da flyet havnet utfor et stup i enden av rullebanen og begynte å brenne. Funnene som er gjort bekrefter også at det man har visst om hvor flyet satte seg på banen og hvilken hastighet det hadde under ferden langs rullebanen.

Havarikommisjonen vil nå ha et møte med den britiske kommisjonen for å se nærmere på en lang liste av hendelser med tilsvarende flytype.

Les flere nyheter på iBergen.no

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere