RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

ÅPENHET: Administrerende direktør Karine Ugland Virik i Skattebetalerforeningen synes det er påfallende at det er ikke er større åpenhet rundt Stortingets byggeprosjekt.
ÅPENHET: Administrerende direktør Karine Ugland Virik i Skattebetalerforeningen synes det er påfallende at det er ikke er større åpenhet rundt Stortingets byggeprosjekt. Foto: Bo Mathisen

Stortingstunnelen: - Det finnes ett sett av regler for Stortinget, og ett sett for vanlige folk

Skattebetalerforeningen er kritisk til tausheten rundt milliardprosjekt.

Stortinget skal bruke 1,45 milliarder kroner til å rehabilitere Prinsens gate 26, bygge nytt post- og varemottak og en 250 meter lang tunnel.

Prosjektet har allerede sprukket med 300 millioner kroner, men likevel er det uvanlig stille fra stortingspolitikerne om milliardprosjektet.

Det synes Skattebetalerforeningen er påfallende.

- Det er kanskje lettere å se splinten i din brors øye enn det er å se bjelken i ditt eget. Med det mener jeg at det er vanskelig å være kritisk til noe som gavner dem selv, sier administrerende direktør Karine Ugland Virik i Skattebetalerforeningen til Nettavisen.

Ugland Virik tror kritikken ville kommet dersom det gjaldt et annet bygg.

- Det er vel grunn til å tro at kritikken ville kommet dersom det ikke gjaldt Stortinget, men et annet bygg og en annen aktør, sier hun.

Gunnar Stavrum: Stortinget bør granske sin egen millionsprekk

(Artikkelen fortsetter under bildet)

250 METER MED TUNNEL: Den røde streken viser hvor Stortingets nye tunnel skal bygges, fra Rådhusgata til Wessels plass ved Stortinget, under Nedre Vollgate.



Stortinget snudde - gikk ut med pris

Nettavisen har gjennom en rekke artikler satt fokus på byggeprosjektet, og særlig den 250 meter lange tilførselstunnelen til det nye varemottaket.

Stortinget nektet først å si hva tunnelen koster, men tirsdag snudde de og gikk likevel ut med tallet.

-  Vi går ut med det fordi dere gjør et stort nummer av hemmelighold. Det er ikke poenget her, sa Stortingets direktør Ida Børresen.

Det er KF Entreprenør som skal bygge tunnelen, og de får 190,8 millioner kroner, inkludert moms, for arbeidet som skal stå ferdig først i 2018.

Skattebetalerforeningen reagerer, som flere andre, på den manglende åpenheten om prosjektet.

NYTT INNHOLD: Slik så Prinsens gate 26 ut før Stortinget startet helrenoveringen. Nå står bare skallet igjen, og et nytt bygg skal bygges innenfor veggene.

- Det er påfallende at det ikke er større åpenhet rundt dette. Det minste man kan forvente av en institusjon som Stortinget er en høy grad av åpenhet rundt beslutningene som tas, sier Ugland Virik.

Erling Folkvord: - Politikerne har fjernet seg fra vanlige folks liv

- Det er våre penger

Hun påpeker at det faktisk er folks skattepenger som brukes.

- Det er våre felles penger, og det er naturlig at det dukker opp en rekke spørsmål når bevilgningene til Stortinget har økt så kraftig de siste årene, sier Ugland Virik, og legger samtidig til:

- Vi må sannsynligvis akseptere at det påløper ekstra kostnader på grunn av høyere sikkerhet rundt Stortinget. Spørsmålet er om et postmottak øker sikkerheten eller om det bare er et tegn på stort magemål.

Ugland Virik mener vi også tidligere har sett at stortingspolitikerne «er rause med folks skattepenger».

- I tillegg til de store utbyggingene har vi også tidligere sett at Stortinget har vært flinke til å gi seg selv bedre ordninger enn andre, og på den måten vært rause med skattebetalernes penger. Her er pensjonsordningene og rause skatteregler gode eksempler på at det finnes et sett med regler for Stortinget og et sett for vanlige folk, sier hun.

FLERE ÅR: Riksrevisor Per-Kristian Foss påpeker at Stortingets byggeprosjekt strekker seg over flere år.

- Vet ikke om det er optimalt

Etter en rekke henvendelser til stortingspolitikere, er MDGs stortingsrepresentant Rasmus Hansson en av få som har svart på spørsmål om byggeprosjektet til Stortinget.

- Jeg ser ikke noe problem i at Stortinget oppgraderer varelevering og sikkerhet. Om løsningen er optimal vet jeg ikke. Dette prosjektet er planlagt og vedtatt uten De Grønne, sier Hansson.

Riksrevisor Per-Kristian Foss har følgende kommentar til saken:

- Riksrevisjonen kontrollerer Stortingets administrasjon på vanlig måte i Dokument 1. Rapport om 2015 kommer i 2016. Men som kjent strekker Stortingets byggeprosjekt seg over flere år, sier Foss til Nettavisen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere