RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Studenters marked på øl

Sist oppdatert:
Utelivsbransjen i Bergen dumper ølprisene for å kapre studentene. Aktørene sier de ikke liker utviklingen, men hevder de er tvunget til å gjøre det for å overleve.

Omtrent samtlige utesteder ibergen.no undersøkte ølpriser hos, forteller at de har senket prisen på øl og annen alkohol i løpet av det siste halvåret. Enkelte av stedene har senket prisene med over 50 prosent. Noen av utestedene senket prisen bevisst da studentene vendte tilbake til byen i høst, og bekrefter at den direkte årsaken er at de vil trekke studenter.

- Det er tøff konkurransen. Det kommer stadig flere aktører på markedet i utelivsbransjen, og en av måtene vi tiltrekker oss kunder er å prise oss ned på alkohol. At vi dumpet prisene på samme tidspunkt som studentene kom til byen er ikke tilfeldig, sier Espen Risti, styreformann og deleier av utestedet Champions.

Risti sier tallet på antall besøkende har økt etter at utestedet hans satte ned prisene på alkohol.

29 kr for all alkohol
Champions har svart den skarpe konkurransen med å selge all alkohol, bortsett fra champagne, til kr 29. Det gjelder øl, så vel som vin og brennevin. Risti mener det er riktig strategi for å tiltrekke seg studenter, en målgruppe som hyppig nyter alkohol. Men han liker ikke utviklingen.

- Studenter bruker en del penger på alkohol. For at de skal tiltrekkes oss må vi dumpe prisene for å overleve. Det er ikke gunstig for et utested å ha så lave priser, profitten blir mindre. Faren ved ikke å følge strømmen vil jeg ikke tenke på, sier Risti, og mer enn antyder at hans utested er tvunget til å selge billig alkohol for å unngå konkurs.

Studenter får ytterligere hjelp
Asgeir Hansen er markedssjef i StudentTorget.no, en bedrift som spesialiserer seg på å ordne gunstige avtaler for studenter innenfor alle bransjer. De jobber også for å få senket prisene på alkohol, for studenter, ved utestedene i Bergen. Hansen synes det er positivt for studentene at noen av utestedene har bitt på agnet.

- Fra studenters ståsted er det gunstig med lave priser på varer de bruker mye. Mange studenter har anstrengt økonomi. Enten en liker det eller ikke så er det nå en gang slik at fest og uteliv er en del av studenttilværelsen.

Overtråkk
Den harde konkurransen om studentene har ført til problemer for utelivsbransjen på andre områder. Det er kjent at det ikke er lov å reklamere for alkohol, men ett av utestedene har gått langt for å nå ut til studentene. Nå må de svare til skjenkekontoret.

- Ett av utestedene må svare for å ha delt ut flyers til folk på gaten der de reklamerer for alkohol. Reklamen går på at utestedet én av dagene selger to enheter alkohol for prisen av én, sier kontorsjef ved skjenkekontoret i Bergen kommune, Gro Gaarder.

Ledelsen ved det aktuelle utestedet avviser påstanden, men ønsker ellers ikke kommentere saken. De bekrefter imidlertid at studentene er en prioritert målgruppe for dem.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere