Gå til nye Nettavisen

Lyst til å se den nye Nettavisen?

RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Styrmannen sovnet på broen

Foto: Magne Fitjar (Magne Fitjar)
Sist oppdatert:
Skipet som ble verdensberømt da det krasjet i Storebæltsbroen, grunnstøtte i morges i Sildafjorden.

Lasteskipet Mirabelle som frakter tømmer gikk på grunn i Sildafjorden i Hardangerfjorden like før halv seks fredag morgen.

Har du tips om saken? Send SMS eller MMS med kodeord «tips» til 1930, ring 21006010 eller send e-post til vaktsjef@nettavisen.no

- Det var et mannskap på ti om bord, men alle skal nå være evakuert, opplyser redningsleder ved Hovedredningssentralen Sør-Norge, Ben Vikøren, til Nettavisen.

De skal alle være i fin form:

- De ble plukket opp av hurtigbåten «Teisten» og skal etter hvert slappe av på et lokalt hotell i Rosendal, sier operasjonsleder Ronny Lentføhr ved Hordaland politidistrikt til Nettavisen.

Sovnet
Årsaken til grunnstøtingen skal ha vært at styrmannen sovnet, melder NTB.

- Vi har avhørt kapteinen og styrmannen på skipet i dag, og styrmannen har forklart at han var alene på vakt på broen da han sovnet, opplyser lensmann Sigurd Børve i Kvinnherad.

Politiet sier den direkte årsaken dermed er brakt på bane, men at videre etterforskning skal bringe ansvarsforholdet på det rene.

- Så dramatisk ut
Magne Fitjar var passasjer på Teisten og sier synet som møtte dem i Hardangerfjorden var dramatisk:

- Skipet krenget bra når vi kom inn til båten, og mannskapet sto langs trappene opp mot styrehuset. De har nok ventet en time, sier Fitjar til Nettavisen.

- Vår båt hadde en langgang fremme som ble heist opp – slik at de kunne gå om bord. De var rolige og fattet. Jeg snakket med en ungdom på 21 år, dette var hans andre tur, sier Fitjar.

Avhør
Operasjonsleder Lentføhr sier at det lokale politiet etterforsker saken videre.

- Hva med avhør og promillekontroll av besetningen?

- Det tar det lokale politiet i Rosendal seg av, sier Lentføhr.

- Tømmeret flyter
- Er det noe forurensningsfare forbundet med at skipet synker?

- Det er ventet at skipet, som nå ligger i land i Rosendal, kommer til å synke - og tømmeret flyter i fjorden. Så jeg vet ikke helt, sier Lentføhr.

- Hva er årsaken til at skipet fikk problemer, hadde det for stor last?

- Det er for tidlig å si noe om, sier Lentføhr.

Sterk vind
Sildafjorden er en sidefjord til Hardangerfjorden. Det skal være sydøstlig sterk vind i området, og det flytende tømmeret følger strømmen. Kystverket opplyser at tømmeret kan være en fare for båttrafikken i området.

- Det er ti tonn diesel ombord og mellom ti og tolv tonn tungolje, men det er ikke registrert noen utslipp, sier vaktleder Roger Andersen ved Kystverkets beredskapsavdeling.

Flere større fartøy er på vei til havaristen for å bistå.

(Saken fortsetter under kartet)

HTML EMBED

- En taubåt vil være framme ved 9-tiden. Kystverket har to fartøy på vei. Skipene K/V Leikvin og K/V Ålesund vil være framme ved 11-tiden. I tillegg mobiliserer vi oljevernberedskap, sier Andersen.

Mirabelle er et Malta-registrert bulkskip, med en bruttotonnasje på 3.100 tonn.

Ulykkesskip
Mirabelle gikk også på grunn like før jul, da i dansk farvann utenfor Svendborg. Ifølge dansk presse var årsaken den gang en navigasjonsfeil av den norske kapteinen.

Mirabelle het tidligere «Karen Danielsen» og ble verdensberømt da den i 2005 i full fart suste inn i Storebæltsbroen i Danmark og en 37 år gammel overstyrmann ble drept.

Overstyrmannen som ble drept stod ved roret da ulykken skjedde, og obduksjonen viste at han hadde en promille på 1,55.

Fra arkivet: Full styrmann krasjet i bro

Vil du delta i debatten?
Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt. Her kan du enkelt bidra med din mening
(tjeneste under utvikling).

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere