*Nettavisen* Nyheter.

Suksessplaster

Stadig flere norske jenter bruker prevensjon. P-plasteret står for over halvparten av økningen.

08.07.04 10:59

Kvinners bruk av hormonell prevensjon har økt med 4,6 prosent i år.

- Økningen er gledelig. Dette vil forhåpentligvis resultere i færre uønskede svangerskap og aborter, sier professor Ole Erik Iversen ved Kvinneklinikken på Haukeland sykehus i en pressemelding fra Janssen-Cilag, som produserer p-plasteret.

P-plasteret
Den største veksten i prevensjonsbruken kan tilskrives det nye prevensjonsplasteret.

- To tredjedeler av veksten kan tilskrives p-plasteret. En del av disse kan ha vært redde for å bruke p-piller, og ser de nye alternativene som mer fordelaktige, sier Iversen.

HTML EMBED

Seks måneder etter lanseringen bruker nå 12.000 kvinner p-plasteret. Dermed har plasteret blitt det fjerde mest solgte prevensjonsmiddelet her i landet.

Færre aborter
Professoren håper tenåringene står for den største veksten i bruk av prevensjon. Det utføres nemlig 2-3 ganger så mange aborter pr. 1000 tenåringer i Norge som i Finland, Nederland og Italia.

Ifølge Statistisk Sentralbyrå ble det utført vel 2.200 svangerskapsavbrudd blant tenåringer i Norge i 2002

Like sikkert
- Den viktigste årsaken til at p-plasteret er blitt så godt mottatt, er trolig at dette er like sikkert som p-piller, men mye enklere å bruke, sier produktsjef Vibecke Blomberg.

Hun forteller at en undersøkelse viser at 1 av 3 unge kvinner mellom 16 og 25 år som bruker p-pillen glemmer å ta denne en gang hver eneste måned. Like mange sier de er redde for å bli gravide når de ikke har tatt pillen i tide.

- Mange synes nok det er enklere å bytte p-plaster en gang i uken enn å huske å ta en p-pille hver eneste dag, sier Blomberg.

Jentene i Østfold er de hyppigste brukerne av p-plasteret i Norge. P-plasteret ble lansert i USA i mai 2002. Året etter inntok det posisjonen som det mest solgte hormonbaserte prevensjonsmiddelet i USA.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.