RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Svindlere uten stil

Sist oppdatert:
Drosjeselskapene tar overpris, beholder hittegods og ber foreldre ta babyen på fanget.

Forbrukerrådet og Forbruker-rapporten har reist med til sammen 13 drosjeselskaper i landets fem største byer. Undersøkelsen er presenetert på Forbrukerrådets hjemmesider. De mange lovbruddene er nedslående, mener rådgiver Trond H. Nilsen i Forbrukerrådet.

- Det er skuffende at flere sjåfører tilsynelatende ikke tar kundene på alvor. Det er useriøst, sier han i en kommentar.

Ikke barnesete

Mange drosjesjåfører har ikke barnesete i bilene. Sjåførene ba foreldrene ta barna på fanget.

«Flere sjåfører ba oss ta babyene på fanget i drosjene, og regelrett lo av oss da vi avslo», heter det i undersøkelsen. 13 av 22 planlagte turer med baby måtte avlyses fordi sjåførene ikke hadde lovpålagt sikkerhetsutstyr.

Hittegods blir ikke levert tilbake. I testen «mistet» passasjerene en mp3-spiller i en av drosjene til hver av selskapene. Hele 9 av 13 spillere ble ikke returnert, til tross for at sjåførene plikter å gjøre dette.

Dyre turer

Mange av drosjene mangler pristabeller. På nesten hver fjerde tur tok drosjesjåføren for høy pris i forhold til det som står i tabellen.

Under en tur med Norgestaxi til en privatadresse i Stavanger, manglet sjåføren alt, så nær som bilen. Han hadde ikke uniform eller identitetspapirer. Han kjørte feil, og stanset flere ganger. Kartbok leste han mens han kjørte. Til slutt måtte han ringe opp en kompis og spørre etter veien. Taksameteret løp hele tiden, og turen ble dyr.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere