RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Taper flere hundre millioner

Sist oppdatert:
Selv om streikene svir kraftig på SAS-pungen, mener forsker Frode Steen at de langsiktige konsekvensene er det største problemet.

Norsk Kabinforening (NKF), som organiserer 1.070 tidligere SAS-ansatte, forkastet i morgentimene i dag Riksmeklingsmannens skisse til en løsning på tariffkonflikten. Dermed ble mer eller mindre samtlige SAS Braathens-fly satt på bakken, i Norge og internasjonalt og SAS-konsernet går nye milliontap i møte.

I januar ble konsernet rammet av en ulovlig konflikt blant SAS-pilotene i Danmark, og et høyt sykefravær blant pilotene i Norge ble av SAS Braathens-ledelsene satt i forbindelse med aksjonen. Konflikten førte til at mer eller mindre hele SAS-systemet ble lammet.

Million-tap for SAS
Alle konfliktene som har rammet det skandinaviske flyselskapet de siste årene, har kostet mye. Konsernet gikk på et tap på 160 millioner svenske kroner under aksjonene i januar. I november 2004 streiket blant pilotene i SAS-eide Spanair, noe som kostet konsernet rundt 200 millioner svenske kroner. Samtidig har et høyt konfliktnivå i Avinor satt uttallige SAS Braathens-fly på bakken. Selv om denne konflikten ennå ikke rammer like bredt som forrige konflikt, er det ingen tvil om at det er kostbart for konsernet, som går på million-tap på grunn av streiken.

- Tapet har ikke bare med bredden på streiken å gjøre, men også varigheten. Men jeg tror at problemet her ikke er hva det koster i krone og øre på kort sikt. Det er klart at det er sure penger, men det er kostnadene på lang sikt som betyr noe, sier førsteamanuensis Frode Steen ved Norges Handelshøyskole, med luftfartsøkonomi som sitt spesialfelt.

- Du hører folk si at de ikke bestiller med SAS, bare hvis de må. Hvis det representerer folkemeningen, er det det som er dyrt, sier han og legger til at det er mye større en de rene tapene knyttet til streiken.

Et godt eksempel på det er at SAS Braathens havnet nederst på Norsk Kundebarometers liste, som ble offentliggjort tidligere denne uken. Selskapet har de minst tilfredse kundene i hele Norge. Det er et stort problem for flygiganten.

Må spare kostnadene
Problemet til SAS er at de må spare kostnader. Kostnadsnivået er høyere enn hos konkurrentene. I tillegg til problemene som oppsto i forbindelse med fusjonen av SAS og Braathens, skaper det et høyt konfliktnivå.

- SAS er nødt til å komme ned i kostnader. Konfliktene skyldes først og fremst at de sparer milliarder på milliarder, forklarer han.

Steen vil ikke være med på at fusjonen mellom SAS og Braathens var et feilskritt. Den hadde åpenbare fordeler.

- Det ga dem Braathens, som var et effektivt selskap. De fikk kontroll over hele markedet før de fikk konkurranse fra Norwegian. Det hadde helt klart opplagte fordeler, men alle selskaper som fusjonerer opplever problemer. Det som skjedde i forbindelse med forliket tidligere i år kan tyde på at de sliter med en del fusjonsproblemer, sier NHH-forskeren.

Samtidig som SAS har slitt med interne konflikter, har Norwegian etablert seg som en betydelig konkurrent på enkelte ruter. Steen mener konfliktnivået opplagt har vært heldig for Norwegian. Han viser til at det har vært både interne og eksterne grunner til at SAS-fly har blitt satt på bakken.

- Norwegian har klart å fremstå som mer regulær. De har færre ruter og har klart å unngå interne konflikter, forklarer Steen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere