*Nettavisen* Nyheter.

Tar æren for rusbrus-flopp

Foto: Erik Modal/TV 2 Nettavisen

KrFs nestleder Knut Arild Hareide tar sterk avstand fra at KrFs kamp mot rusbrus førte til økt salg. Tvert imot, hevder han. Si din mening.

23.02.06 09:27

- Vi tar æren for at det ble lagt økte avgifter på rusbrusen. Det tror jeg er en av de viktigste grunnene til at salget gikk ned, sier Hareide til TV 2 Nettavisen.

Bransjen hevder at KrFs kamp mot rusbrusen foran valget i 2003 virket som rene reklamekampanjen på ungdom. Salget av rusbrus tredoblet seg dette året, men dette vil ikke KrF-lederen ha skylda for.

Hjalp KrFs kamp på salget av rusbrus? Si din mening

Han tar avstand fra Bryggeriforeningens påstander om at kampanjen fra KrF holdt salget av rusbrus kunstig oppe, og at salget begynte å falle den dagen Kristelig Folkeparti ga opp kampanjen.

- Denne saken fikk stor oppmerksomhet – mer enn vi hadde ønsket, men det var økte avgifter som førte til lavere salg, sier Hareide.

Taper-sak
I KrFs evaluering av valgnederlaget i 2003 ble det pekt ut to hovedsaker som partiet tapte valget på. Det ene var kampen mot salg av rusbrus i dagligvarebutikkene. Den andre var daværende partileder Valgerd Svarstad Hauglands engasjement i Medhaug-saken.

Disse sakene dominerte KrFs valgkamp totalt i 2003.

- Det jeg synes var problematisk med rusbrusen var at den ble spesialdesignet for å få yngre og yngre mennesker til å drikke alkohol, og jo tidligere du begynner å drikke, desto større risiko er det for å få problemer med alkohol, sier han.

Men KrFs nestleder har i dag ingen planer om nye angrep mot rusbrusen.

- Det at salget er gått ned er det viktigste for oss.

Får støtte
Høyre har gått stikk motsatt vei av KrF i alkoholpolitikken. Partiet mener også vin må kunne selges i dagligvarebutikkene på samme måte som øl og rusbrus.

Men nestlederen i Høyre mener det er for enkelt å gi KrF skylda for at salget av rusbrus gikk til værs i 2003 .

- Det var en motesak i en periode med en aktiv markedsføring, og ikke skapt av KrF. KrFs engasjement kom i etterkant av det store salget av rusbrus. Det er typisk for moteting at forbruket går raskt opp, for så å falle igjen, sier Jan Tore Sanner.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.