RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Taxiene snyter deg

Foto: Aas, Erlend
Sist oppdatert:
Taksameteret går alltid litt lenger.

(iOslo.no) Forbrukerportalen.no har testet prisen på fem forskjellige drosjeselskaper i Oslo. Undersøkelsen viste at det skiller over 16 prosent mellom den dyreste og den billigste i testen. Men mer alarmerende: Alle testens biler registrerte en lengre tur enn det som var oppmålt.

Har du blitt snytt av drosjene? Send en mail til tips@ioslo.no eller MMS til 1984 med kodeord IO!

Forbrukerportalen.no leide seg inn på Bjerke Travbane, og kjørte den 900 meter lange banen 15 ganger, altså 13,5 kilometer.

Registrerer feil
Forbrukerportelen.nos test viste imidlertid at alle drosjeselskapene registrerte minst 13,6 kilometer. Testens versting City Taxi hadde registrert 1,3 kilometer, eller ti prosent, for mye. Forbrukerportalen.no slår fast at dette ikke kan skyldes tilfeldigheter, fordi de testet to biler fra hvert selskap, som ga tilnærmet identiske resultater.

Nederst ser du den komplette oversikten

- Det skal ikke skje. Reglene sier at differansen kan være opptil fem prosent for mye eller for lite. Ti prosent over er jo altfor mye, sier inspektør i City Taxi Jan Nyborg til iOslo.no.

Vanligvis gjennomgås taksameteret en gang i året. Nyborg mener derfor at det kan forekomme mindre differanser på grunn av dekkskift, slitasje og lignende. Han lover at City Taxi skal ordne opp med verkstedene som stiller taksametrene. Inspektøren avviser imidlertid at det spekuleres i å registrere for høyt.

- Passasjerene kan stole på at vi ikke registrerer ti prosent for lange turer i sommer. Alle drosjeselskapene i Oslo driver seriøst, sier han.

Han mener det er viktig at Justervesenet begynner å undersøke taksametrene, slik praksis er i hele resten av Europa.

- Det er viktig for alle at kundene vet at en kilometer er en kilometer. Jeg aner ikke hvorfor ikke Justervesenet har blitt satt inn tidligere, sier Nyborg.

Også dyrest
Testens billigste tur, kjørt av Norgestaxi, kostet 267 kroner. Den dyreste turen fikk passasjeren hos City Taxi, som måtte betale 310 kroner for samme tur, altså 43 kroner mer.

- Vi skal ikke være dyrest. Det skal minst være ett selskap som er dyrere enn oss, sier inspektør Jan Nyborg i City Taxi.

Han vedgår imidlertid at det kan være City Taxi har noe høyere marginer i forhold til utgiftene enn de andre selskapene. Nyborg mener det likevel er vanskelig å sammenligne drosjeselskaper.

- Vi mener vi ligger på et gjennomsnitt.

- Men testen viser jo noe annet?

- De som kommer best ut i denne testen, har en mye høyere timespris enn oss, så en tur i byen vil ofte komme ut ganske likt, uttaler Nyborg.

Drosjer har vanligvis timespris dersom man kjører under 25-30 kilometer i timen. Deretter får man kilometerpris, i tillegg til pris for venting og henting. Kombinasjonen av disse prisene avgjør hvor mye du betaler.

Her er oversikten over pris og registrert avstand.

Norgestaxi, bil nr. 1: 267 kroner, 14.071 km.

Norgestaxi, bil nr. 2: 268 kroner, 14.064 km.

Oslo Taxi, bil nr. 2: 271 kroner, 13.6 km.

Oslo Taxi, bil nr. 1: 272 kroner, 13.7 km.

Christiania Taxi, bil nr. 1: 291 kroner, 14.1 km.

Taxi 2, bil nr. 1: 300 kroner, 13.992 km.

Taxi 2 bil nr. 2: 302 kroner, 14.184 km.

City Taxi, bil nr. 1: 309 kroner, 14.6 km.

City Taxi, bil nr. 2: 310 kroner, 14.8 km.

Christiania Taxis bil nr. 2 kom ikke.

Kilde: Forbrukerportalen.no.

Les flere nyheter fra iOslo.no

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere