*Nettavisen* Nyheter.

Tilbrakte jula i trailer i Mosjøen

BOR HER: Sergey Chabarov har i to uker bodd i førerhuset på traileren sin, som står ukjørbar ved tomta til Wist Last og Buss AS på Baustein i Mosjøen. Foto: Jon Steinar Linga (Helgelendingen)

Trailersjåfør avhengig av hjelp for å overleve.

31.12.14 15:10

Trailersjåfør Sergey Chabarov fra Litauen har levd på almisser og bodd i et førerhus hele jula.

Chabarov er ansatt som trailersjåfør for det litauiske transportselskapet «Girteka Logistics».

Les saken fra Helgelendingen på helg.no

En ulykke med kjøretøyet 18. desember gjorde imidlertid traileren ukjørbar. Sjåføren har nå i 14 dager bodd i traileren på en parkeringsplass ved Wist Last og Buss AS på Baustein i Mosjøen. Han har overlevd på drikkevann fra en plastdunk, og på matgaver fra ansatte på verkstedet Wist Last og Buss AS i Mosjøen, samt fra andre givere.

SISTE: Girteka logistics beklager. Ifølge avisa Helgeland skal sjåføren og traileren hentes nyttårsaften.

Les også: Skylder på dårlig vær og tredjepart

Se nederst i saken.

Sparte diesel

Tilgang til toalett og til en dusj i ny og ne har Chabarov fått via medmenneskelig velvilje fra lastebilverkstedets ansatte. I den verste kulda i løpet av juledagene har sjåføren ifølge talsperson Helge Sparby holdt varmen ved å starte opp motoren i kun korte perioder, for å spare diesel.

– Jeg tenker med gru på hvordan arbeidsgiveren behandler denne mannen. Livet hans er faktisk satt på spill. Nå må ikke bare firmaet mannen jobber for reagere, men også firmaets oppdragsgivere. Vi vet jo at Coop Norge bruker dette selskapet. Jeg tenker at vi som kunder i Coop bør kreve at Coop stiller krav til hvordan sjåførene skal behandles. Kanskje vi som kunder av Coop bør boikotte Coop så lenge forholdene er slik de er? Chabarov tør rett og slett ikke stille krav til arbeidsgiveren sin selv. Og selskapet gir åpenbart blaffen i ham, trolig for å spare penger, sier Sparby, som tidligere har levd av bilberging og som nå selv er arbeidsgiver for norske trailersjåfører.

Klikk på bildet for å forstørre.

REAGERER: - Kan et firma virkelig behandle et menneske slik, lovlig, i Norge? spør Helge Sparby. Foto: Jon Steinar Linga (Helgelendingen)

- Kan man behandle et menneske slik?

– Kan et firma virkelig behandle et menneske slik, lovlig, i Norge? spør Sparby, som uttaler seg som mannens talsperson i kraft av at Chabarov har et begrenset ordforråd på engelsk, og fordi Sparby synes sjåførens situasjon er ganske så utrolig.

Helgelendingen forstår ved hjelp av kroppsspråk og bruk av enkeltord, samt ved Sparbys bruk av Google Translater, at Chabarov synes det er greit at avisen omtaler situasjonen hans og at han blir avbildet.

Sjåføren presiserer via Sparby at han ikke kritiserer sin arbeidsgiver. Men Sparby tar bladet fra munnen:

– Lar du bikkja di sitte alene i bilen i noen timer, blir du anmeldt. Det er imidlertid ingen som ser ut til å bry seg om en trailersjåfør som er overlatt til seg selv og neglisjert av arbeidsgiveren sin nå over flere uker, sier Sparby.

Utover den vesle medmenneskelige kontakten med folk på lastebilverkstedet på Baustein, og med Sparby, har Chabarov stort sett vært mutters alene hele jula. Ifølge Sparby har sjåføren ingen mulighet til å kunne ta inn på hotell. Chabarov har ifølge Sparby kone og fem unger i Litauen.

Hentet henger

Trekkvogna til Chabarov ble plassert av bergingsselskapet på tomta til Wist Last og Buss 18. desember, etter at Chabarov hadde kjørt av veien ved E6 ved Hatten nord i Vefsn. Traileren, som var tom, ble skadet og ukjørbar.

Siden da har altså lite og ingenting skjedd, bortsett fra at lastevogna på traileren er hentet av Chabarovs arbeidsgiver.

Avdelingsleder Steinar Austerslått i Wist Last og Buss AS opplyser at Chabarovs arbeidsgiver ikke har bedt dem om å reparerer skadene på traileren.

– Det eneste vi har gjort er å hjelpe ham med livsnødvendighetene, spesielt julaften og første juledag. Selskapet han jobber for er fullstendig klar over at han er her. Jeg synes det er fullstendig forkastelig at han må sitte her i 14 dager, i utgangspunktet uten tilgang til noe som helst, sier Austerslått.

Fakta

Transportavtale med Coop Norge

Coop tar affære

Transportsjef Tormod Rønningen i Coop Norge synes sjåførens skjebne høres forferdelig ut.

– Vi ska ta kontakt med Girteka og stille et krav om at sjåfører blir tatt skikkelig hånd om i slike situasjoner, sier Rønningen. Han forklarer at Coop Norge har en kontrakt med Girteka om leveranse av frukt og grønt fra kontinentet til Norge.

Traileren som kjørte utfor ved Hatten var ikke på oppdrag for Coop Norge.

Rønningen forklarer at Coop Norge alltid stiller krav til sine transportører om forhold som angår lønn, arbeidsforhold, kompetanse og utstyrsmessig utrustning.

– Vi er rimelige stramme i klypa, mener Rønningen.

Coop Norges avtale direkte med Girteka er liten, ifølge Rønningen. Men Coop har en omfattende transportavtale med transportselskapet Thermomax i Trondheim.

60 prosent av dette selskapet ble kjøpt opp av Girteka i fjor.

Nestleder Morten Nore i TS Forum, et samarbeidsorgan for Transportsentraler i Norge, sier han er godt kjent med situasjonen for utenlandske trailersjåfører i Norge. Han sier at det er relativt vanlig at trailersjåfører blir sittende fast i ukevis i Norge, normalt for å vente på en beskjed om et kjøreoppdrag.

– Ved ulykker vil som regel ikke arbeidsgiveren reparere kjøretøyet i Norge. Poenget er at de som kjøper tjenester av selskaper som Girteka, bør være sitt ansvar bevisst. I Norge skal vi ha ordnete forhold. Selskaper som Coop må stille grav til Girteka. Sjåfører i slike situasjoner er redd for represalier fra arbeidsgiver. De kan miste jobben dersom de klager, sier Nore. Han påpeker at sjåførene gjerne har ei lønn som er helt grei i hjemlandet.

– Den blir imidlertid altfor lav når vi vet at sjåførene er ukevis borte på jobb i et høykostland som Norge.

- Ingen politisak

Politistasjonssjef Lisbeth Aarvik i Mosjøen sier at politiet ikke har fått informasjon som tilsier at Chabarovs situasjon burde vært fulgt opp utover selve trafikkuhellet for 14 dager siden.

– Vi kan ikke se at dette er en politisak per i dag, med mindre situasjonen utgjør en fare for sjåføren eller for andre. Hvis situasjonen er slik at han eller andre er i fare, så er det vår jobb å besørge et opplegg. Vi må undersøke saken nærmere før vi kan si noe mer, sier Aarvik.

Hun forklarer at politisaken omkring selve utforkjøringen ved Hatten for 14 dager siden er henlagt.

– Han har som sådan full rett til å reise ut av landet, og har ikke fått noen straffereaksjon etter uhellet, sier Aarvik.

– Hva tenker du om situasjonen for sjåføren?

– At en sjåfør er strandet slik er veldig uheldig, generelt fortalt.


Selskapet beklager

Kommunikasjonssjef Laura Tyrylytė hos Girteka logistics har i et tilsvar til Nettavisen beklaget situasjonen og forteller at sjåføren nå er i trygge hender. Her er e-posten i vår norske oversettelse:

«For det første er vi virkelig lei oss for denne situasjonen og tar det hele og fulle ansvar. Vi skulle ha gjort mer for å sikre at sjåføren ble sendt hjem tidligere og før jul. Vi undersøker nå hva som gikk galt og vil innføre nye rutiner for å unngå lignende situasjoner. I tråd med våre gjeldende retningslinjer ved ulykker, skal sjåføren bringe lastebilen til nærmeste verksted, servicestasjon eller trygg parkering der skaden kan vurderes. Dette tar vanligvis fra en til to dager og sjåføren blir da plukket opp på samme sted. I dette tilfellet, på grunn av værforhold og høytid, ble hentingen av sjåføren forsinket og senere kansellert av tredjepart. Det er vår feil at vi da ikke fant andre måter å bringe sjåføren hjem på.

Heldigvis ble sjåføren plukket opp i går kveld og er nå på vei hjem. Han er ved god helse og har det bra. Jeg vil understreke at dette er et enkeltstående tilfelle og det er første gang noe slikt inntreffer».

Se flere saker i helgelendingen.no

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

HTML EMBED


Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.