To nødlandinger på ti min

Det var dette helikopteret som måtte returnere til Flesland da mistanken om brann i motoren oppsto.

Det var dette helikopteret som måtte returnere til Flesland da mistanken om brann i motoren oppsto. Foto: MMS: Jan Inge Ebbesvik/iBergen.no

To helikopter med tilsammen 36 passasjerer måtte nødlande etter melding om mulig brann i motoren.

09.11.06 19:21

Store ambulanse- og brannstyrker rykket umiddelbart ut til helikopterbasen på Bergen Lufthavn Flesland, etter at det like før klokken 15.30 kom inn meldingen om at et helikopter på vei fra Flesland til Gullfaks-feltet hadde problemer. Helikopteret landet klokken 15.35.

- Maskinen landet trygt, og alarmen på Flesland er nå avblåst, sier Tor Atle Instebø ved Brannvakten i Bergen til iBergen.no. Årsaken til alarmen var en lampe i cockpiten som feilaktig varslet om brann i motoren. Trolig var det en løs kontakt i en plugg.

Se web-TV

- Det var indikasjoner på brann i motoren. Det er 20 mennesker om bord, og helikopteret var på vei inn fra en av plattformene i Nordsjøen, sier Instebø.

- Ny nødmelding
Like etter at det første helikopteret landet, fikk helikopterbasen melding om et nytt helikopter som måtte lande.

- Det var et helikopter om meldte om redusert motorkraft. Maskinen landet 15.42 - uten problemer, sier operasjonsleder Per Stiegler ved Hordaland politidistrikt til bt.no.

Ifølge bt.no var hendelsen udramatisk, og årsaken til problemene var rusk i maskineriet. Det befant seg 16 passasjerer og to flygere om bord i maskinen.

For et par uker siden skjedde nøyaktig det samme i et helikopter av samme typen på Sola lufthavn.

- Helikopteret var på vei til Nordsjøen, men måtte returnere til Sola da en alarmlampe lyste. De eldste maskinene i helikopterparken vår er to år gamle og vi vil nå undersøke om det er en teknisk svakhet ved denne flytypen, sier sjefsflyger på basen i Bergen, Arne Martin Gilberg til iBergen.no.

- Sendte ikke ut nødmelding
Kort tid etter dagens nødmelding, ble det klart at det aldri har vært brann i helikopteret. Maskinen, som er av typen Sikorsky S90-2, fikk et teknisk problem på vei ut fra Flesland, og besluttet etter 40 minutters flygning å returnere til land. Helikopteret var da 110 nautiske mil ute over havet og var kommet halvveis til Gullfaks C-plattformen.

- Jeg vet ikke hvem som har trykket på den store alarm-knappen her, men det er ikke vi. Helikopteret sendte aldri ut nødmelding, men informerte flyplassen om at de kom i retur, og hvorfor, sier markedsdirektør Geir Tynning i Norsk Helikopter til iBergen.no.

Tynning forteller at en varsellampe for brannvarsling begynte å blinke inne i helikopteret, på en måte som gjorde at besetningen forstod det dreide seg om en teknisk feil, og ikke en reell brann.

Ingen panikk
- Det var derfor aldri noen panikk om bord. De besluttet å returnere ut fra føre var-prinsippet, og flygningen inn igjen forløp helt normalt, sier Tynning.

- Dersom det hadde vært en reell situasjon ville mayday-alarmen blitt utløst. Våre piloter har trent på nødsituasjoner i simulator og gjenkjenner en reell situasjon og en falsk alarm, sier sjefsflyger på basen i Bergen, Arne Martin Gilberg til iBergen.no.

Brannvesenet i Bergen rykket ut med tilnærmet alt tilgjengelig mannskap, men katastrofealarmen ble avblåst da helikopteret landet trygt.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.