RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tog skal varsles om brøyting

Sist oppdatert:
Tog skal varsles dersom det brøytes snø inntil jernbanesporet. Hadde det blitt gjort, kunne trolig avsporingen i Vestby vært unngått.

Til alt hell ble ingen personer skadd da det svenske toget sporet av etter å ha kjørt på en brøytebil, som hadde sklidd utenfor perrongen på Vestby stasjon i Akershus søndag.

Brudd på regler
Etter det TV 2 Nettavisen erfarer, skyldes trolig ulykken brudd på sikkerhetsreglene, enten fra toglederen, lokføreren eller brøytebilsjåføren.

Når det brøytes i umiddelbar nærhet til jernbanelinja, skal brøytemannskapene varsle toglederen om dette.

- Når toglederen blir varslet, skal han enten sette en stopper for togtrafikken, eller be brøytebilen om å vente til toget har passert, sier informasjonssjef Ellen Svendsvoll i Jernbaneverket Region Øst til TV 2 Nettavisen.

Det politiet tidligere har opplyst i saken, er at brøytebilsjåføren ringte toglederen i Oslo med en gang han hadde sklidd utenfor perrongen. Men toglederen rakk aldri å varsle toget i tide.

Magnet på sporet
Informasjonssjefen vektlegger at hun uttaler seg på generelt grunnlag, og ikke om hva som har skjedd ved Vestby stasjon. Likevel er hun klar på hvordan regelverket er.

- I tillegg til å varsle toglederen, skal de som brøyter legge magneter på jernbanesporet for å vise toglederen at her er det noe, sier Svendsvoll. Magnetene skal føre til at signalene går i rødt, og hindre at tog kjører inn på området

Folk som jobber ved jernbanelinja, for eksempel brøytebilsjåfører, skal også ha en spesiell påkrevd sikkerhetskompetanse.

- Er regelverket brutt i dette tilfellet?

- Det kan jeg ikke si noe om. Det er en del av etterforskningen, sier Svendsvoll til TV 2 Nettavisen.

- Skal ikke skje
Hun sier at Jernbaneverket ser alvorlig på ulykken.

- Slikt skal ikke skje, sier hun.

Politiet leder etterforskningen etter togulykken. I tillegg gjennomfører Jerbaneverket sin egen granskning. Havarikommisjonen for sivil luftfart og jernbane har også hatt samtaler med alle de involverte og vært på befaring på åstedet.

Havarikommisjonen skal sjekke taleregistratorer i togledersentralen, togets ferdskriver og loggen for automatisk togstopp.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere