RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Vidar Knai (Scanpix)

Toget var raskere for 25 år siden

Sist oppdatert:
Det meste går raskere her i verden - men ikke norske tog.

Tall Aftenposten har hentet inn viser at NSBs satsing på nye tog ikke har hjulpet stort til å få opp hastigheten på de norske jernbaneskinnene.

Faktisk var morgentoget fra Oslo til Bergen ett minutt raskere i 1982, enn i dag.

NSB investerte milliarder av kroner i nye tog på slutten av 1990-tallet, og rundt 600 millioner kroner ble investert på Bergensbanen, blant annet i nye tunneler. Hastighetene på krengetogene økte i 2002, men ble satt ned igjen året etter for at NSB skulle klare å holde rutetiden.

Informasjonssjef Åge-Christoffer Lundeby i NSB sier det er skinnegangene som bremser toghastigheten. Med bedre skinnegang, kunne NSBs krengetog kjørt i 210 km/t.

- Vi trenger bedre kvalitet på infrastrukturen for å få utbytte av det materiellet vi har. Skal togene gå raskere i Norge, så trenger vi politisk gjennomslag for å utbedre eksisterende baner eller bygge nye traseer. Hastighetene i dag er et resultat av at investeringer har blitt nedprioritert over tiår, sier Lundeby til avisen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere