*Nettavisen* Nyheter.

Togstreiken: Fulle busser kjører forbi stoppestedene

TOGSTREIK: Allerede ved Operean er det for sent: Busser er stappfulle og kjører forbi uten å ta på nye passasjerer. Foto: Henrik Meidell (Mediehuset Nettavisen)

- Det er ikke annet å gjøre for oss enn å beklage, sier Åge-Christoffer Lundeby, pressetalsperson i NSB.

18.10.16 18:40

Lokførerstreiken, som brøt ut etter at partene ikke kom til enighet i meklingen 28. september, fører til økt trykk på Ruters busstilbud i Oslo.

Samtidig som togstreiken fortsetter, varsler Jernbaneverket full stans på deler av Vestfoldbanen fra lørdag 29. oktober til mandag 28. november.

Les: Vestfoldbanen stanses i fire uker

- Ikke anledning til å sette opp flere busser

Rundt 20.000 daglige passasjerer på Østfoldbanen er rammet, og spesielt i rushtiden er presset på Ruter-bussene inn og ut av sentrum stort.

Tirsdag ettermiddag ble mange passasjerer stående lenge på bussholdeplassene å vente, mens smekkfulle busser bare måtte kjøre forbi og videre ute av sentrum.

- Ruter er ikke en del av streken, så vi kjører ordinær trafikk og da er det klart at det blir fullere busser, sier Gro Janborg, kommunikasjonssjef i Ruter, og legger til:

Klikk på bildet for å forstørre.

STREIK: - Det vil ikke være riktig av oss å sette opp flere busser, sier kommunikasjonssjef i Ruter, Gro Janborg. Foto: Ruter

- Vi har ikke anledning til å sette opp flere busser. Det vil ikke være riktig av oss.

Ruter har vanligvis en reisegaranti, der man har rett til å få dekket taxiutgifter på opp til 550 kroner dersom man blir mer enn 20 minutter forsinket.

- Reisegarantien gjelder ikke nå som vi er i en situasjon som følge av streiken, sier Janborg.

- En vanskelig situasjon

Er du derimot som NSB-kunde påvirket av streiken, har du krav på å få pengene tilbake.

- Vi refunderer ubenyttete billetter fullt ut. Når det gjelder periodebilletter så ber vi deg vente til streiken er avsluttet, slik at vi kan få refundert hele beløpet, sier pressetalsmann i NSB, Åge-Christoffer Lundeby.

Lundeby forstår de reisendes frustrasjon.

- Det er ikke annet for oss å gjøre enn å beklage. Det er en vanskelig situasjon for de kundene som vanligvis bruker toget, men vi kan ikke stille opp med noe vi heller. Det ville vært i strid med regelverket i arbeidslivet, og den kutymen som vanligvis hersker under en streik, sier Lundeby.

- Kan du si noe om utviklingen i streiken?

Klikk på bildet for å forstørre.

BEKLAGER:- Det er en vanskelig situasjon for de reisende, sier Åge-Christoffer Lundeby, pressetalsmann i NSB. Foto: Bjørn Stuedal (NSB)

- Vi har hele tiden latt være å kommentere det, også om hvorvidt det er kontakt mellom partene eller ikke, og det fortsetter vi å gjøre. Dere vil få vite det hvis det blir en løsning, sier Lundeby.

Striden står om hvilke krav som skal stilles til lokførernes opplæring. Lørdag fikk vi vite at streiken vil bli trappet opp i neste uke.

LES OGSÅ: Svakere driftsresultat i NSB

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag