RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tsunamiofre ringte for 6 millioner

Sist oppdatert:
Nordmenn snakket og tastet for over seks millioner kroner under tsunamikatastrofen. Regningen tar mobilgigantene Telenor Mobil og Netcom.

Nordmenn i de katastroferammede områdene etter tsunamien i Sørøst-Asia 2. juledag i fjor sparte ikke på ringetiden. Livstegn hjem til familie og venner, samt kontakt med norske myndigheter på stedet, ble livsviktig for mange norske turister under katastrofen.

6 millioner
Totalt 150.000 samtaler og sms-er ble sendt fra Telenor Mobil sine kunder i Thailand, mens Netcoms kunder i Thailand, Sri Lanka, Maldivene, India og Indonesia snakket i 69.600 minutter og sendte 65.000 sms-er. De samme kundene fikk 35.500 minutter med innkomne samtaler og 18.200 sms-er.

Regningen til slutt endte på rundt 6 millioner kroner for de to selskapene til sammen.

- Dette må være tidenes største telefonregning, sier informasjonssjef Esben Tuman Johnsen i Telenor Mobil til TV 2 Nettavisen.

- Tidenes største regning
For takket være hjelpsomme mobilselskaper betalte vi ikke et øre av regningen selv. Både Telenor Mobil og Netcom gikk tidlig ut og tilbød sine katastroferammede kunder gratis ringetid. Men hvor mye katastroferegningen kom på til slutt, har de to selskapene valgt å holde for seg selv, frem til nå.

Det var først da TV 2 Nettavisen kontaktet selskapene at summen ble oppgitt. Telenor Mobil opprettholdt gratistilbudet frem til 9. januar, mens Netcom tok regningen mellom 26. desember og 3. januar.

- Dette er tall vi ikke har ønsket å gå aktivt ut med. Vi synes det ville være uanstendig å skape blest rundt eget firma i en sammenheng som ikke kan oppleves som noe annet enn en stor katastrofe, sier kommunikasjonssjef Guri Wormdahl i Netcom til TV 2 Nettavisen.

Enkelte frustrerte kunder
Ingen av de to selskapene ønsker å slå seg på brystet over innsatsen.

- Dette var selvsagt noe vi ikke ønsket å slå mynt på. Det var jo en katastrofe og da tenker man ikke på penger. Vi ønsket å hjelpe via vår teknologi, sier Esben Tuman Johnsen til TV 2 Nettavisen.

- Har dere fått noen tilbakemelding fra kunder som var i katastrofeområdet?

- Ja, det har vi. Vi har opplevd både takknemlighet og frustrasjon. Noen sier de skulle ønske vi gjorde mer. Til dem vil jeg si at vi forstår dem veldig godt, men jeg håper at vi bidro med noe, alt i alt, sier Tuman Johnsen.

Pengestøtte og annonseplass
Tuman Johnsen forteller at det ble minst like viktig for selskapet å hjelpe nødhjelpsorganisasjoner, som norske turister i nød.

Blant annet valgte Telenor Mobil å gi annonseplass til 5 millioner kroner til Røde Kors, fremfor å kjøre en planlagt annonsekampanje for egne produkter. I tillegg fikk hjelpeorganisasjonen 1,5 millioner kroner i støtte, samt gratis givertelefontjeneste.

Også Netcom ønsket å gjøre mer, og valgte å støtte sin samarbeidspartner gjennom flere år, SOS Barnebyer.

- Vi bevilget 500.000 kroner ekstra til dem i forbindelse med tsunamien. De har flere barnebyer i de katastroferammede områdene, men drev også med akutt nødhjelpsarbeid i tiden etter katastrofen, sier Wormdahl i Netcom.

Hva synes du om telefonselskapenes innsats under tsunamien – diskuter her!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere