*Nettavisen* Nyheter.

Tungrock mot julemarsipan

marsipan

marsipan

Det trønderske tungrockbandet Lumsk tar med seg hestehode og gitarer og stiller opp i Framtiden i våre henders kamp mot tidlig julemarsipan-salg.

29.09.05 16:42

Tungrockbandet Lumsk vil buldre utenfor Nidars hovedkontor i Oslo mandag, når Framtiden i våre hender (FIVH) viser sin avsky mot selskapets tjuvstart på jula ved å selge marsipangriser allerede i september.

Fra et lasteplan skal Lumsk fremføre den spesiallagde sangen «Nidvisa», mens en fjøsnisse skal holde opp «det mest ærekrenkende symbolet han kjenner»; en to meter høy nidstang med hestehode.

- Vi tar denne demonstrasjonen veldig seriøst, og håper at forbrukerne vil vende ryggen mot Nidars misbruk av julehøytiden, sier Øivind Løtveit, markedsansvarlig ved FIVH, til TV 2 Nettavisen.

- Så dere frykter ikke at all PR er positiv PR, og at Nidar faktisk vil selge mer julemarsipan etter aksjonen?

- Det hadde vært utrolig dumt om det viser seg at aksjonen får den motsatte effekten. Jeg håper forbrukerne innser alvoret, sier Øivind Løtveit.

Åshild Indresøvde, informasjonsrådgiver ved Nidar, har forståelse for at noen synes salget av julemarsipan starter for tidlig, og ventet av FIVH ville fremme sine synspunkter også i år. At demonstrasjonen skulle ta form i en tungrockkonsert med avhogde hestehoder var mer uventet.

- Det er tross alt bare snakk om litt julemarsipan, ler Åshild Indresøvde vennlig.

- Nidar trenger en viss salgsperiode for å i det hele tatt ha muligheten til å produsere julemarsipan. Vi har utredet grundig muligheten til å produsere marsipanen i et høstformat, men logistikken tilsier at dette ikke er et alternativ, sier Åshild Indresøvde til TV 2 Nettavisen.

Hun viser til en undersøkelse gjort av MMI som viser at 29 prosent av de spurte gleder seg til julemarsipanen er i butikken, og at hele 63 prosent av befolkningen synes det er greit at julemarsipanen er i butikken i oktober.

FIVHs kampanje «Gi oss jula tilbake» startet i september 2003, der de protesterer mot handelsstanden som ifølge FIVH stjeler julegleden fra folk ved å starte kjøpepresset allerede i september.

FIVH anmeldte i oktober i fjor Nidar til Forbrukerombudet for brudd på markedsføringsloven. I klagen hevdes det blant annet at tidlig salg av julemarsipan «bidrar til fare for å forveksle høst med jul, at man følgelig kler seg for varmt for årstiden eller sender julekort for tidlig.»

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.