Gå til sidens hovedinnhold

Tusenvis lurt av båtselgere

Slik unngår du å sitte igjen med skjegget i postkassa når du kjøper båt.

Hele 10.000 båtkjøpere har henvendt seg til Forbrukerrådet etter båtkjøp siden 2002. 600 av disse har resultert i klagesaker, melder Kanal 24.

Underdirektør i Forbrukerrådet, Ole Asbjørn Lie sier mange av klagene kommer om sommeren, over et halvt år etter at kunden har kjøpt båten.

En skriftlig Kontrakt er den beste måten å hindre at man blir lurt, sier han.

Her finner du Forbrukerrådets kontrakt ved kjøp av båt (ekstern lenke i PDF-format).

- Hvis jeg var kjøper ville jeg være nøye med å få inn i kontrakten alt det selger sier er bra med båten, råder han. Dette vil ha betydning dersom det viser seg at det er feil, råder Lie.

Lie mener at kontrakten er ekstra viktig ved kjøp av brukt båt fordi man ikke har noe standardisert EU-kontroll eller NAF-test som avdekker feil.

Les mer om båt og båtliv her.

Reklame

NÅ: Milrab har oppdatert salget med sportsklokker og Oakley