RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tusenvis slipper å betale

Foto: Hommedal, Marit (SCANPIX)
Utenlandske bilister slipper å betale bompenger - og fotoboksbøter.

(iOslo.no) Utenlandske bilister «slipper» å betale bompenger i Norge. Bare i fjor mistet bomselskapene 20 millioner kroner i tapte inntekter fra utenlandske kjøretøy, skriver YrkesBil.

Årsaken er at de fleste bomstasjoner i Norge er automatiske; enten bruker man bombrikke eller får tilsendt faktura. Men i mange land, for eksempel Polen, Tyskland og Litauen, er ikke navn og adresse på bileiere offentlig informasjon. Dermed får ikke bomselskapene sendt faktura.

Spesielt for Norden
Fra Statens vegvesen får iOslo.no beskjed om at alle disse sakene sendes til inkasso, men på langt nær alt blir innbetalt.

Norske bomselskaper sendte i fjor krav på 24 millioner til utenlandske bileiere. Omtrent fire millioner ble innbetalt.

- Det tallet stemmer nok. Å få betalinger fra utenlandske kjøretøy taper vi en del penger på, sier IT-sjef Lars Lind ved Fjellinjen til iOslo.no.

Også Trafikketaten i Oslo bruker samme metode for å kreve inn bøter fra utenlandske bilister. Ingen ved Trafikketaten kunne tirsdag svare iOslo.no på om de har tilsvarende problemer.

Varierer
I Norden, og delvis Finland, har man åpne registre, som gjør det mulig å sende slike fakturaer. Dette er imidlertid spesielt for Norden. Lind forteller at også informasjon fra tyske biler er relativt enkelt å få til, men at det i andre land kan være veldig vanskelig.

- I noen land tar de gebyrer for denne typen informasjon, men det varierer fra det ene landet til det andre, sier Lind.

Dermed vil en tur fra Drammen til Oslo koste 112,50 kroner for en norsk lastebilsjåfør. Er bilen registrert i utlandet, koster det ingenting. Administrerende direktør Olav Slaatsveen i Norges Lastebileierforbund er lite fornøyd.

- Urettferdig
- Det er jo en dypt urettferdig ordning. Mens alle nordiske transportører betaler bompenger, vet vi at mange ikke-nordiske sniker og betaler ikke en krone, sier han til avisen.

Det samme gjelder også for fotobokser. Når landet der bilen er registrert ikke har lov til å oppgi navn og adresse på bilen, blir saken ikke fulgt opp fra det norske politiet. Det bekrefter politioverbetjent Jan Kristiansen i Trafikkorpset i Oslo politidistrikt overfor iOslo.no.

Mange
- Det er riktig. Vi får ikke inn de data som skal til for å identifisere en utenlandsk bil som er tatt i fotoboksene, sier Kristiansen.

- Er det mange tilfeller med utenlandske biler som blir tatt i fotobokser i Oslo?

- Det er klart det er det. Med en økende andel av mer eller mindre fastboende utlendinger er også bilene utenlandske i større grad. Det er helt på det rene at det er en del biler som berøres av dette, svarer politioverbetjenten, som ikke vil anslå hvor store verdier det kan være snakk om.

Ikke noe register
Det betyr i klartekst at hvis du blir tatt i fotoboks i for eksempel Tyskland, vil norske myndigheter hjelpe til slik at du får en rettmessig straff. I motsatt tilfelle vil utlendingen i Norge gå fri.

Og politiet har ikke noe system for å fange opp disse bilistene på en egen måte.

- De bildene vi ikke går videre med, fører vi ikke noe register for, sier Kristiansen.

P.S. Verken Fjellinjen, Statens vegvesen eller Tollvesenet har noen oversikt over hvor mange utenlandske biler som er registrert i Norge. Lars Lind i Fjellinjen anslår at utenlandske bilister utgjør en relativt lav prosentandel.

Les flere nyheter fra iOslo.no.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere