UD sender biler fra Oslo til Tromsø

Lexus RX400h Øyvind Danielsen

Lexus RX400h Øyvind Danielsen Foto: Ole Åsheim (Nordlys)

Utenriksdepartementet sender biler fra Oslo til Tromsø, fremfor å leie luksuriøse miljøbiler i ishavsbyen.

22.04.09 13:40

Hybridbiler av typen Lexus RX400h sto klar i Tromsø før miljøkonferansen «Melting Ice: Regional Dramas, Global Wake-Up Call» som begynner 28. april. Men istedenfor å bruke miljøbiler som allerede befinner seg i Tromsø, bruker Utenriksdepartementet CO2 på å frakte biler helt fra Oslo. Biler som skal brukes til å frakte de prominente gjestene.

Dette gjøres altså til tross for at flere firmaer i Tromsø først fikk i oppgave å skaffe transport. De kom opp med en rekke luksusbiler av typen Lexus RX400h - en hybridbil i luksusklassen som brukes av blant andre Kong Harald og prins Albert av Monaco.

- Aprilspøk?
Måneder etter at departementet hadde reservert bilene i Tromsø, kom kontrabeskjeden om at kontrakten gikk til et Oslo-firma.

– Helt borti natta, sier en av de lokale aktørene som nå har blitt dumpet av UD, til avisa Nordlys. Ingen av selskapene ønsker å gå til åpent angrep på departementet.

- Det der må jo være en litt forsinket aprilspøk, sier Rasmus Hansson i miljøorganisasjonen WWF til Teknisk Ukeblad.

- Vi er forpliktet
Kommunikasjonssjef Bjørn S. Jahnsen i Utenriksdepartementet avviser at UD har brutt noen kontrakt.

- Jeg har undersøkt, og verken vi eller vår leverandør har hatt noen kontrakt av denne typen. Vi har ikke brutt noen avtale, og jeg kan heller ikke se hvem som påstår dette. Her er det brukt anonyme kilder, sier Jahnsen til Nettavisen.

Han innrømmer at det er et dilemma at biler blir fraktet tur/retur Tromsø for et klimamøte, sier at departementet må følger gjeldende lover og regler.

- Vi har en rammeavtale med OMT Limousine i Oslo. En avtale vi har inngått for å følge de offentlige anbudsreglene, sier han. Jahnsen sier at transportfirmaet også forsøkte å få tak i underleverandører i Troms.

- Men han har ikke funnet noen som hadde de nødvendige transportløyver. Unntaket er busstransporten som er leid inn lokalt, sier Jahnsen.

- Mer miljøvennlig
- Vi frakter et antall biler fra Oslo til Tromsø. Så mye mer kan jeg ikke si, dette oppdraget er omfattet av strenge sikkerhetstiltak, sier daglig leder Jan Erik Jensen i OMT Limousine til Nordlys.

Han forsikrer at selskapet er kontraktsforpliktet med UD til å tenke miljø, og bruker derfor fem prosent av summen til å kjøpe klimakvoter.

Han mener at en hybrid-Lexus også forurenser langt mer enn OMT Limousines toliters dieselbiler med partikkelfilter.

Blant gjestene på klimamøtet er den tidligere amerikanske visepresident Al Gore. Samtidig med klimakonferansen blir det holdt ministermøtet for nordområdene. Landene som deltar her, er USA, Russland Canada, Sverige, Finland, Danmark, Island og Norge.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.