RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

UiB vil kjøpe PR-tjenester - medieprofessor kritisk

Bergen (NTB): Universitetet i Bergen skal kjøpe hjelp til mediestrategi, forskningsformidling og skriving av tekst, men møter motbør hos sine egne.

I et offentlig anbud etterlyser Universitetet i Bergen (UiB) tre selskaper som kan hjelpe dem. I anbudet heter det: «Vi ønsker å knytte til oss totalt tre leverandører som kan levere kurs på hvert sitt spesialfelt: Mediestrategi for ledere, forskningsformidling og skriving av tekst.»

- Vi vil satse på formidling. Det er en viktig del av samfunnsoppdraget til universitetet, og vi vil derfor knytte til oss ekstra kompetanse. Dette har vi kompetanse på i kommunikasjonsavdelingen fra før, men vi etterlyser ekstra spisskompetanse på noen spesialfelt, sier Ingar Myking, kommunikasjonssjef ved UiB til studentavisen Studvest.

Jostein Gripsrud, professor ved Institutt for informasjons- og medievitenskap ved UiB, er kritisk og undrer seg over at kommunikasjonsavdelingen ikke har søkt hjelp hos ham og kollegaene.

- Vi har folk på vårt eget institutt som turnerer land og strand for å lære folk å skrive. Vi har en sakprosaprofessor, vi har retorikkspesialister og spesialister på journalistikk, radio og TV. Jeg lurer på hvorfor de ikke har kontaktet oss, og hvorfor det ikke er folk i kommunikasjonsavdelingen som kan gjøre dette, sier han til Studvest. (©NTB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere