*Nettavisen* Nyheter.

Ulovlig dårlig byluft i Bergen - får ingen konsekvenser

ONSDAG KVELD: På nettstedet Luftkvalitet.info, som viser sanntidsinformasjon fra en rekke målesetasjoner, lyste det onsdag ved 17-tiden rødt, som betyr "betydelig helserisiko" på grunn av bylufta i flere norske byer, blant annet i Bergen. Foto: Faksimile (Luftkvalitet.info)

Torsdag formiddag hadde Bergen allerede overskredet grenseverdien for Danmarks plass 18 ganger.

21.01.16 21:40

Myndighetene har satt grenseverdier for lokal luftforurensning, men grensene overskrides jevnlig i flere av de store byene.

Torsdag ettermiddag lyste det igjen rødt på Danmarks plass.

Les saken i ba.no

I henhold til forurensingsforskriften er det bare tillatt med maksimalt 18 overskridelser over 200 mikrogram/m3 av timeverdien for NO2 i løpet av et kalenderår.

18 timer helsefarlig luft

– Torsdag formiddag hadde vi allerede overskredet denne grenseverdien 18 ganger på Danmarks plass, sier overingeniør Arild Jensen ved helsevernenheten til BA.

– Det vil si at bergensluften på Danmarksplass nå er stemplet som ulovlig helseskadelig, forklarer Jensen.

– Hva skjer da?

– Dersom vi får over 18 timer utløser det krav om tiltak. Det har kommunen allerede gjort på dager med dårlig luftkvalitet, blant annet med datokjøring.

– Men dersom det ikke er tilstrekkelig, vil det få noen konsekvenser for kommunen?

– Det må du høre med Miljødirektoratet om. Vi har ingen myndighet til å påføre kommunen sanksjoner, sier Jensen.

Les også: Nå kommer bergensværet

Ble politianmeldt

Han forteller at det er seks år siden sist bergensluften ble stemplet som ulovlig helseskadelig.

– Den gangen var det 52 timer med overskridelser ved Rådhuset og hele 191 timer ved Danmarks plass, sier Jensen.

Den gangen fikk overskridelsene ingen konsekvenser, selv om lokalpolitiker Sondre Båtstrand (MDG) politianmeldte kommunen.

– Vi kan ikke akseptere kriminelt dårlig luft, sa Båtstrand den gangen. Saken ble henlagt.

I 2010 politianmeldte Sondre Båtstrand kommunen på grunn av dårlig luft. Saken ble henlagt.

Seksjonssjef Siri Sorteberg sier til BA at de har ingen myndighet til å gi kommuner som bryter forskriften noen form for bøter.

– Vi skal se til at kommunen setter i verk tiltak som forhindrer helsefarlig luft og at de lager tiltaksutredninger og handlingsplaner.

– Det vet vi at Bergen jobber med. Tidligere i år innførte de datokjøring. De jobber også med å få på plass andre tiltak, og har fokus for å unngå nye overskridelser. Det er bra, sier Sorteberg.

Hun forklarer at det foreløpig ikke finnes gode og effektive tiltak for å få ned nivåene av NO2 som i stor grad skyldes dieselkjøretøy.

– Så ingenting skjer dersom Bergen bryter forurensingsforskriften?

– Nei, det gjør egentlig ikke det. I fjor ble Norge dømt for brudd på EUS luftkvalitetsdirektiv på grunn av dårlig luftkvalitet i norske storbyer. Vi kan risikere å bli dømt på ny.

Norge er ikke et EU-land. Derfor kan ikke EFTA-domstolen gi oss bøter

Ingen form for bøter

– Hva skjer da?

– Norge er ikke et EU-land. Derfor kan ikke EFTA-domstolen gi oss bøter. Men slike rettssaker gir Norge mye negativ oppmerksomhet og skaper et dårlig samarbeidsklima. Det er en uheldig situasjon, sier Sorteberg.

Bystyrerepresentant Sondre Båtstrand (MDG) sukker tungt.

Jeg synes det er ganske skandaløst

– Jeg synes det er ganske skandaløst. Vi har lover som skal sikre oss sunn luft. Disse lovene blir brutt, men det får ingen konsekvenser for byens myndigheter, sier han.

Les også: Kan bli forbud mot dieselbiler allerede i høst

Han sier at byrådet må raskt få på plass mange flere tiltak.

–Det ser ut til at det nye byrådet har vilje til å få på plass noen flere virkemidler, men jeg er usikker på om det er nok, sier Båtstrand.

Klimabyråd Julie Andersland (V) ser alvorlig på situasjonen

– Hensynet til bergensernes helse må komme først. Derfor har ikke byrådet nølt med å innføre datokjøring når værvarselet viser dårlig luft over lengre tid.

– Likevel nærmet vi oss overskridelser allerede før det kalde været kom tilbake i går. Det er helt klart at vi trenger flere virkemidler mot luftforurensning, og et større fokus på de langsiktige målene om bedre kollektivtilbud og mindre forurensning fra både bil, båt og bygg, sier hun.

Se flere saker i ba.no

Les også: Bergen: Kan bli forbud mot dieselbiler allerede i høst


Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.