*Nettavisen* Nyheter.

Utskjelte hverdagshelter

Foto: (SCANPIX)

Brøytebilsjåfør er til tider et actionfylt og utakknemlig yrke. Les brøyteveteranenes historier.

16.02.08 12:09

Blant historiene som har dukket opp i media de siste år har vi blant annet kunnet lese om barn som har blitt begravd under snøhauger, brøytebilsjåfører som har fanget tyver inne i snøfeller og krakilske personer som har gått løs på sjåførene og deres biler.

Nettavisen har snakket med to av landets mest erfarne brøytebilsjåfører som forteller om jobben sin.

Klikk på bildet for å forstørre.

30 år på Strynefjellet
Ola Prestjordet har brøytet snø nesten så lenge han kan huske. Siden 1977 har Strynefjellet vært åsted for hans gjerning og her har han opplevd litt av hvert.

- Det har hendt seg at trailersjåfører i tresko og t-skjorte har blitt stående fast på fjellet, humrer han.

Den erfarne brøyteren er overrasket over at det ikke skjer flere ulykker enn det faktisk gjør.

- En gang observerte jeg en som kjørte konsekvent på feil side av veien. Jeg fikk ham på rett spor ved hjelp av blinking med langlysene på brøytebilen. Han var tydelig for gammel til å kjøre bil.

Prestjordet forteller at det er lettere å kjøre brøytebil nå enn før i tida.

- I gamle dager hadde vi ikke noe av all teknologien vi er utrustet med i dag. Du kan tenke deg hvordan det var å manøvrere en stor brøytebil uten servo.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Privat

30 år på Filefjell
Erling Buajore (63) startet sitt eget firma sammen svigerfaren i 1973. Inntil for 4-5 år siden har han ryddet snø på Filefjell.

- Vi hadde dårlig utstyr i starten, men det ble jo bedre med årene forteller brøyteveteranen til Nettavisen.

Han beretter om en noe spesiell situasjon på fjellet, der hans firma Buajore Transport hadde kontrakt på brøytingen på den en siden av fjellet, mens Statens vegvesen hadde den andre.

- Det var visse samarbeidsproblemer de første årene kan du si. Og det er jo ikke spesielt heldig når man skal samarbeide om kolonnekjøring.

Buajore anslår at det tok ti år før samarbeidet var godt.

Hvorfor ble du brøytebilsjåfør?

- Det var et resultat av at jeg ikke hadde vært smart nok til å skaffe meg noen utdannelse, så det var ikke så mange andre muligheter. Men jeg angrer ikke på yrkesvalget altså.

Hva gjør en brøytebilsjåfør når det ikke snør?

- Ja, det er et godt spørsmål. Det er jo ikke så mye brøyting da akkurat. Det ble slik at når det snødde, og var behov for brøyting, så jobbet man veldig mye, og hvilte heller når det var lite å gjøre.

Buajore forteller at om utenfor brøytesesongen pleide han å skaffe seg annen lastebilkjøring når det var behov for det.

Klikk på bildet for å forstørre.

Tre dager i strekk
Brøytebilveteranen forteller om lange dager da det først sto på.

- Det hendte faktisk at jeg jobbet tre dager i et strekk. Du vet, brøytebiler er regnes som utrykningskjøretøy og er dermed unntatt fra hvilereglene som gjelder ellers i sjåførbransjen.

Nå er det vel ingen entreprenører som lar sine sjåfører gå så lange skift, men når man driver eget firma er hverdagen en annen for å få plogen til å gå rundt.

- Det ble slik at man tilegnet seg teknikker som å duppe fem minutter over rattet mens kolonnene gjorde seg klar til å kjøre. Slik kunne det pågå gjennom flere dager.

Klikk på bildet for å forstørre.

Måtte gi mat til trailersjåfører
På 70-tallet hadde ikke de utenlandske sjåførene garantiordninger som sørget for at de fikk hjelp når problemene lavet ned.

- De hadde heller ikke penger med seg til reparasjoner. Dette førte til at de ofte kunne stå over en uke for å få hjelp av tilreisende kollegaer, sier Buajore.

Han forteller videre at sjåførene ikke hadde med seg niste til mer enn en uke, og heller ikke penger til å kjøpe mer mat.

- Når de gikk tom hendte det flere ganger at jeg måtte få kona til å smøre mat til dem slik at de ikke skulle sulte i hjel. Dette viste de stor takknemlighet for, selv om de ikke snakket verken norsk eller engelsk.

Han sier at takknemlighet er ingen selvfølge for en brøytebilsjåfør. Opp igjennom årene har han fått mye kritikk fra forskjellige hold.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Privat

Fra snø til vann
Etter at Mesta tok over brøytingen på Filefjell ble Buajore nødt til å legge plogen på hylla. Etter dette har han sakte, men sikkert gått mot pensjonisttilværelse. Hans sønn Terje jobbet også 18 år som brøytebilsjåfør. Nå driver han Buajore Transport ANS, som tilbyr forskjellige typer transportvirksomhet.

Erling Buajore fikk nok av snøen etter hans gjerning var over, og har nå bosatt seg i Rogaland.

- Jeg har fått nok av snø, og bor nå ved sjøen som hobbyfisker med egen sjark. Jeg har fått min kvote med kalde dager og snø på fjellet, sier brøyteveteranen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag