Gå til sidens hovedinnhold

Vålerenga «best i by'n»?

Vålerenga er klaget inn for Forbrukerombudet for bruken av «best i by'n».

(iOslo.no) En lærer på en sentrumsskole i Oslo har på vegne av en klasse klaget Vålerenga inn for Forbrukerombudet for markedsføringen av «best i by'n» og «bare ett lag i Oslo».

- Vi diskuterte markedsføring i en time, og lurte på om lovene mot falsk markedsføring også gjaldt fotballklubber. Vålerenga markedsfører seg jo som best i byen selv om det er 27 år siden de vant mot Lyn, sier læreren, som ønsker å være anonym av hensyn til elevene, til iOslo.no.

Hvilke slagord synes du burde være ulovlige? Tips oss på tips@ioslo.no.

I klagen står det blant annet følgende:

«Elevene trakk konklusjonen at det ikke er rart at alle innflyttere til Oslo begynner å heie på VIF og gå på deres hjemmekamper når de markedsfører seg både som byens eneste lag og «best i by'n». (...) Ut i fra det vi har lært om markedsføring, skal dette faktisk ikke være lov.»

Les hele klagebrevet her . (pdf)

Det understrekes i klagen at læreren ønsker å bli tatt seriøst.

- Ikke bevisst
Vålerengas markedsdirektør Rune Hansen er ikke redd for å bli felt for brudd på markedsføringsloven.

- Nei, jeg er ikke redd for det. Dette er ikke bevisst markedsføring, men mer et slags slogan. Vi presenterer oss som Oslos stolthet, men det er mer en klubbsjargong, sier han til iOslo.no.

Han understreker imidlertid at hvis Forbrukerombudet ønsker en debatt rundt slike ordlyder, er de hjertelig velkomne til det.

Forandrer ikke
- Så dere endrer ikke praksis med det første?

- Nei, det gjør vi ikke.

- Tror du det bare er Lyn-supportere som er ute etter å erte dere litt?

- Jeg vet ikke hva de ønsker, men det er helt sikkert noe slikt, svarer Hansen.

Lynsupporter
Læreren som sendte inn klagen innrømmer at hun er Lynsupporter, og sier at hun irriterer seg grenseløst over at Vålerenga kaller seg best i byen. Spesielt reagerer hun på at de kan sette slike utsagn på forskjellig merchandise.

Hun er imidlertid usikker på hva klagen kan føre til.

- Jeg aner ikke hva som kommer ut av dette. Jeg synes jo synd på VIF, hvis de skal få dette på toppen av alle problemene, ler hun.

- Uproblematisk
Lyn Oslos mediasjef Joachim Andersen har følgende reaksjon til iOslo.no:

- Vi har ingen problemer med at de bruker det i markedsføringen sin. De har gang på gang vist at de ikke er Oslos stolthet, men hvis de ønsker å si det, er det opp til dem.

Rune Hansen i Vålerenga lar seg ikke provosere.

- I denne bransjen lar man seg ikke provosere så lett, sier han.

- Går på følelser
Men hva mener så Forbrukerombudet om saken? Avdelingsdirektør Gry Nergård i Forbrukerombudet sier til iOslo.no at alt man sier i markedsføringen skal være sant. Hvis man sier at man er billigst, skal man kunne dokumentere det.

- Dersom man sier at man er best, er det i utgangspunktet samme prinsipp. Men best kan bety mye. Hvis det er best smak, for eksempel, vil det være vanskelig å dokumentere. «Den aller beste sjokoladen» lar vi passere, fordi det dreier seg om smak og behag mer enn en objektiv sannhet, sier hun.

På samme måte vurderes fotballag, ifølge avdelingsdirektøren. Årsaken til dette er at det går mer på klubbfølelse og tilhørighet enn på tabellplassering.

- Ingen banker RBK er en sannhet for meg som heier på Rosenborg, selv om jeg nå bor i Stabæks nedslagsfelt og de dessverre banker RBK stadig vekk, sier hun, og påpeker at det handler om tro, håp og kjærlighet og ikke villedning.

Men:

- «Vi gir alt, alt for Norge» vil vi imidlertid nedlegge forbud mot snart hvis spillerne på landslaget snart ikke gjør nettopp det, avslutter Nergård.

Les flere nyheter fra iOslo.no.

Reklame

Strømsjokk: Så mye billigere er fastpris enn spot