RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Vedum: - Siv Jensen er blitt en avgiftsminister


AVGIFTSSTRID: Senterpartiets leder Trygve Slagsvold Vedum mener finansminister Siv Jensen (Frp) har norgesrekord i avgiftsøkninger. Her snakker de sammen i Stortinget tidligere i år.
AVGIFTSSTRID: Senterpartiets leder Trygve Slagsvold Vedum mener finansminister Siv Jensen (Frp) har norgesrekord i avgiftsøkninger. Her snakker de sammen i Stortinget tidligere i år. Foto: Ole Berg-rusten (NTB scanpix)
Sist oppdatert:
- Avgiftene har ikke vært høyere under noen annen finansminister, mener Sp-lederen.

Senterpartiets leder Trygve Slagsvold Vedum går hardt ut mot finansminister Siv Jensen (Frp) for å ha økt avgiftene i Norge til et rekordhøyt nivå mens hun har hatt ansvar for landets økonomi.

- Siv Jensen er jo blitt en avgiftsminister, og avgiftene har ikke vært høyere under noen annen finansminister, sier Vedum til Nettavisen.

Les også: Sp-Vedum går til frontalangrep på Erna Solberg

- Rammer de med lavest inntekt

Sp-lederen mener avgiftsøkningene er et paradoks, med tanke på at en av Fremskrittspartiets hovedsaker, nettopp er å redusere avgiftene.

- Siv Jensen har jo bekreftet til Stortinget at avgiftene under henne har økt med 6,6 milliarder kroner, og problemet med avgiftene er at de rammer uavhengig av hvilken inntekt du har, sier Vedum, og legger til:

- Slik jeg har trodd om Frp, så var det noe annet enn å sette norgesrekord i avgifter, sier han.

Han viser til en rekke avgifter som er økt de siste årene, deriblant el-avgiften. 

- El-avgiften er økt med fem øre per kWh, men så skryter de av at de i statsbudsjettet har redusert den igjen med 1 øre. Dette rammer jo hardest de som har lavest inntekt, sier Vedum. 

Les også: Solid fremgang for Ap – KrF under sperregrensen i ny måling

- Det er helt uforståelig

Vedum trekker også fram den omstridte avgiften på ikke-alkoholholdige drikkevarer, den såkalte sukkeravgiften, som ble økt med 42,3 prosent i fjor.

- Det var ikke gjennomtenkt i det hele tatt, og det som er helt uforståelig er at man ikke bare kan fjerne den nå i januar, sier han.

Regjeringen reverserer imidlertid avgiftsøkningen for sjokolade og godteri fra nyttår, men vil inntil videre bare utrede avgiften som gjelder for saft, brus og sukkerfri brus.

- Norsk bryggerinæring har hatt en kjempeutfordring etter at den avgiften ble innført. Ting som ikke har noe med sukker å gjøre, som fikk en voldsom avgiftsøkning og som har rammet arbeidsplasser, har man ikke gjort noe med i neste års budsjett, sukker Vedum.

Samtidig blir 350-kronersgrensen for momsfri netthandel fjernet i statsbudsjettet for 2019, noe KrF fikk gjennom i budsjettforhandlingene.

- Her har Frp ikke fått noe i bytte. Det er utrolig at Frp ikke har klart å få ned avgiften på ikke-alkoholholdige drikkevarer. De kunne i alle fall satt ned avgiften til det nivået som var tidligere, mener han.  

Les også: Alle partier i opposisjon vil øke skattene 

- Avgiftshopp for drosjenæringa

Vedum angriper også regjeringens avgiftshopp for taxinæringen i neste årets statsbudsjett, som vil øke prisene for noen av drosjene betraktelig.

Høyre, Frp, Venstre og KrF ble nemlig enige i budsjettavtalen om å avvikle særfordeler på CO₂-utslipp og vekt i engangsavgiften fra 1. januar. 

- En liten drosje som kjører rullestol får doblet avgiftene sine i neste års budsjett. Klart det slår voldsomt ut for den næringen, sier han.

Han viser til et eksempel der avgiften for varebilen Mercedes-Benz Sprinter øker fra 219.001 kroner i år, til 467.016 kroner neste år. 

- En Volvo V90 vil få økt avgiften fra 129.788 kroner, til 243.438 kroner. Det vil ramme hardt, sier Vedum.

Nettavisen har forelagt Siv Jensens statssekretær Vedums uttalelser, men Jensen har foreløpig ikke hatt mulighet til å kommentere saken.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere