RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Veiprosjekter, snømåking og vedlikehold i fare

Bogstadveien gjennomgår nå en «oppgradering». Det er usikkert hvem som kommer til å fullføre prosjektet og når.
Bogstadveien gjennomgår nå en «oppgradering». Det er usikkert hvem som kommer til å fullføre prosjektet og når. Foto: Bymiljøetaten
Sist oppdatert:
Hvem skal nå ta over?

Fredag begjære styret i Oslo Vei seg konkurs og 300 ansatte risikerer å stå uten jobb og lønn i desember.

Hovedgrunnen er at selskapet trengte en tilførsel på minst 143 millioner kroner for å sikre forsvarlig drift, etter en rekke feilinvesteringer og dyre prosjekter som feilet.

Deriblant avviklingen av Huken pukkverk, som kostet 40,2 millioner.

- Det er svært uheldig at et heleid selskap av Oslo kommune har gått konkurs. Det er bare trist for de ansatte å få en slik beskjed nå rett før jul, sier byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Ola Elvestuen (V) til Nettavisen.

- Dette er en trist dag. De ansatte får trolig ikke lønn i desember. Nå har også banken stengt kreditten. Det viktigste for meg nå er å forsøke å skaffe arbeid videre for alle de dyktige ansatte vi har, sier administrerende direktør Arnt Rønning i Oslo Vei til NTB.

- Opp til bobestyreren
Nå blir Oslo Vei satt under administrasjon og det er oppnevnt et konkursbo som skal bestemme hvilke prosjekter som videreføres.

- Bobestyreren overtar verdiene og forpliktelsene til sekskapet. Hvilke oppdrag de ønsker å stå ved og hvilke de vil avslutte umiddelbart er det opp til dem nå, sier byråden for kultur og næring, Hallstein Bjercke til Nettavisen.

Oslo Vei hadde ansvaret for veivedlikehold i store deler av Oslo og Akershus, inkludert snømåking. Dette i er tillegg til flere prosjekter, hvor en stor del av Bogstadveien og Torggata i Oslo graves opp.

Bakgrunn: Oslo Vei begjører seg selv konkurs

Store prosjekter på is
Hva som skjer med de store veiprosjektene er ute i det blå.

- I første omgang må vi sikre at nødvendige oppgaver blir gjort, de andre kontraktene vil det ta lengre tid å få ut på et nytt anbud, sier Elvestuen.

Oslo Vei var i full gang med å avslutte å utskiftingen av trikkeskinner, strømkabler og rør fra krysset med Parkveien og Holtegata. Dette skulle ha vært ferdig 1. november. Del to er å grave opp fra Holtegata til Sorgenfrigata.

Torggata skal etter planen oppgraderes med granittheller på fortau og mørkgrå smågatestein i kjøretraseene. En total ombygging hvor Bymiljøetaten varsler om «støyende og plasskrevende aktiviteter». Hvem som skal avslutte prosjektetene og når er uvisst.

Uviss prislapp
I Akershus jobber nå Statens Vegvesen på spreng med å få til en avtale med styret i konkursboet for å sikre vedlikehold av veiene, som Oslo Vei hadde ansvaret for.

- Vi ser ut til å få en løsning som går på at vi leier andre aktører og får lov til å bruke utstyret til Oslo Vei, sier avdelingsdirektør for Statens vegvesen i Akershus, Nils-Erik Boksrud.

Bobestyrer, advokat Tom Hugo Ottesen, ga fredag kveld beskjed om at de ansatte jobber som vanlig de nærmeste dagene.

I Oslo er det Bymiljøetaten som har fått ansvaret for at veiene ikke blir dekket av snø og is.

- Vi jobber med å sikre at de viktigste tjenestene vil bli utført. Vi kommer til å benytte oss både av andre private aktører og underleverandører til Oslo Vei som har sagt seg villige til å hjelpe oss, sier avdelingsdirektør i Bymiljøetaten, Alise Davidsen, til Nettavisen.

Hun sier at brøyting, strøing, vedlikehold og utrykning ser ut til å bli ivaretatt.

- Det er for tidlig å si hvilke ekstrakostnader det vil medføre for kommunen, sier Davidsen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere