Det sier Venstres Abid Raja til Vårt Land.

- Venstre er absolutte motstandere av dette og kommer ikke til å støtte det i Nasjonal Transportplan, sier han.

I vår skal Stortinget behandle Nasjonal Transportplan for 2018 til 2029. Transportetaten og Avinor har bedt Stortinget om en tredje rullebane på Gardermoen.

Les også: Økt flytrafikk inn til Norge

De siste 25 årene har flytrafikken i Norge doblet seg, og Avinor ønsker en utbygging som tar høyde for videre vekst. I dag har Norge 25 millioner flypassasjerer årlig. Planen bygger på at Norge i 2060 vil ha nærmere 53 millioner flypassasjerer.

Les også: Flytrafikk en tikkende miljøbombe

- Hvis du dobler antallet passasjerer, vil du få tilnærmet dobbelt så høyt utslipp, sier fagsjef holger Schlaupitz i Naturvernforbundet.

Selv om teknologi vil gjøre fly mer miljøvennlige, mener Schlaupitz at det eneste virkelige botemiddelet mot CO2-utslippene fra fly, er å fly mindre.

- Hvis Avinor først bruker de 19 milliardene som det å bygge den rullebanen vil koste, vil det være liten politisk vilje til å snu i ettertid fordi de da vil ha bygget noe det ikke er behov for, og som de vil ønske å tjene inn investeringene på. Det vil låse samfunnet til høyere utslipp i fremtiden, sier han.