*Nettavisen* Nyheter.

Vet du hva dette er?

Foto: Jernbaneverket

Den blir 19 kilometer lang og skal stå ferdig i 2018.

15.09.10 21:00

Hvem som får æren av å klippe snora når Norges lengste jernbanetunnel åpner i 2018, vet ikke vi, men ifølge Jernbaneverket er det grunn til å glede seg. Det planlagte nye dobbeltsporet mellom Oslo og Ski - der 19 av de 22 kilometerne går i to enkeltsporede tunneler - skal både korte reisetiden og sørge for en god trafikkavvikling. Follobanen er navnet på strekningen.

Inn i Ekebergåsen
- De reisende fra Oslo S vil kjøre inn i tunnelen nesten rett etter avgang. Den går under Loenga, så inn i Ekebergplatået og fortsetter sørover øst for Hauketo, på vestsiden av E6, videre under E6 og videre på østsiden av eksisterende jernbane forbi Vevelstad stasjon, hele tiden i tunnel, sier prosjektleder Anne Kathrine Kalager i Jernbaneverket til Nettavisen.

Først ved Langhus stasjon i Ski kommune kommer toget ut i dagen igjen.

Liker du ikke tunneler, kan du trøste deg med at togene trygt kan kjøre fort på denne strekningen:

Tar høyde for lyntog
- Det nye dobbeltsporet skal også tilpasses en eventuell framtidig høyfartsbane fra Oslo mot Gøteborg og København, sier samferdselsminister Magnild Meltveit Kleppa (Sp) ifølge en pressemelding fra departementet.

Torsdag ga hun klarsignal for planprogrammet, og dermed går Jernbaneverket i gang med å forberede det som blir et av de største og mest kompliserte jernbaneprosjektene i Norge på veldig lenge.

- Departementet tenker helhet, og det er gledelig at de har lagt så stor vekt på grensesnittene, blant annet når det gjelder høyhastighetsbane og godsforbindelsen mot Alnabru, sier Kalager.

Livsløpskostnader
Hun sier at to enkeltsporede tunneler ved siden av hverandre betyr høy sikkerhet og gode livsløpskostnader. Det siste betyr i klartekst enklere vedlikehold og bedre muligheter til å holde trafikken i gang selv om det skulle oppstå problemer i ett løp.

- Det blir en robusthet i trafikkavklingen som er vanskelig å måle i kroner og øre, sier Kalager.

Utreder prisen nå
Jernbaneverket jobber nå videre med de tekniske planene og skal videre regne på hva dobbeltsporet og tunnelene mellom Oslo og Ski vil koste. Senhøstes i år kan vi regne med å få høre mer om prislappen.

Det blir uansett et stort anbud som lyses ut i hele EU-området og der Jernbaneverket trolig også må trekke inn utenlandsk ekspertise i planleggingen. Blant de nye tingene som vurderes er å bruke tunnelboremaskin i stedet for å sprenge tunnelen.

Nøyaktig hvor tunnelene skal gå er ennå ikke bestemt. Dette er detaljer Jernbaneverket nå går i gang med å utrede. Det som er bestemt er at alternativet langs Dyvekes vei (gule striper opp mot venstre del av kartet under) stoppes. Tunnelen under Ekebergplatået vil gå i området ved de røde strekene.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Jernbaneverket

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.