*Nettavisen* Nyheter.

Vi klager som aldri før

Før klaget vi på strømmen, nå klager vi på feil ringetone på mobilen.

09.02.07 08:31

Torsdag la Forbrukerombudet frem sin klage- og henvendelsesstatistikk for fjoråret. Alt i alt mottok Forbrukerombudet 7.789 henvendelser og klager fra forbrukere i 2006. Det er 240 flere enn i 2005 og ny klagerekord.

Bredbånd er livsviktig
Klager nordmenn mer på «mindre» viktige ting og dupeditter i dag enn før?

- Nei det vil jeg ikke si. Bredbånd og mobiltelefon er livsviktig for folk i dag. Vi har fått mindre klager på foreksempel strøm de siste årene, men det har også noe med at strømbransjen har blitt flinkere til å markedsføre seg, sier Forbrukerombud Bjørn Erik Thon til Nettavisen.

Klagefokus i 2007
Tingene nordmenn klager mest på er bredbånd og bredbåndstelefoni, Innhold- og underholdningstjenester, mobiltelefon, TV, eiendomsmegling, flyreiser, uønsket reklame og den nye markedsføringsloven.

Thon skisserte også opp Forbrukerombudets satsningsområder for 2007 på torsdagens pressekonferanse i Oslo.

- Vi vil sette fokus på internett og telekommunikasjon, kundeservice, uønsket reklame, eiendomsmegling, sikker mobilbruk for barn, TV-markedet, Itunes og flyreiser, forteller han.

Yngre klagere
80 prosent av henvendelsene som kom inn til Forbrukerombudet i 2006 kom på e-post.

- Vi merker en tendens til at klagerne blir yngre. Det er rett og slett et stort informasjonsbehov hos forbrukerne med tanke på mobil, TV og netthandel. Man blir også forbruker mye tidligere i dag enn for et par år siden, forklarer Thon.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.