*Nettavisen* Nyheter.

Vil bli fullere - ikke feitere!

Byfolket er lei av kaloribomber i på bardisken. Nå drikker freshe Oslo-borgere LITE.

(iOslo.no) Flere bryggerier har nå diverse LITE-øl ute i butikkene. Og Oslo-folket hamstrer inn som aldri før. Studier viser at LITE-ølene har omtrent fem prosent av markedet i hele landet, mens det i Oslo har nesten ti prosent.

Tallene viser dermed at bevisste og skarpe mennesker fra hovedstaden har fått nok av rai-rai-øl som bare gjør en feit. Men det normalt i en pils er cirka 200 kcal, er det 140 kcal i de nye øltypene. I tillegg har de fjernet opptil 70 % av karbohydratene.

- Trender skapes i byer, noe som også vises gjennom salget av Ringnes og Tuborg LITE, skryter kommunikasjonskonsulent Bjørn Thorvaldsen i Ringnes til iOslo.no.

Arbeidsgiveren hans selger svært mye øl:

- Ringnes- og Tuborg LITE, som ble lansert 1. februar 2007, solgte alene 6,1 millioner liter på de 11 månedene det var i salg. Dette ga en markedsandel på 84,6 av lavkalorisegmentet i 2007, fortsetter Thorvaldsen.

Kommer du til å drikke slankeølet? Er dette bare tull? Skriv din mening under saken!

Klikk på bildet for å forstørre.

RINGNES`utvalg: Dette er produktene til Ringnes som skal gjøre deg full - ikke feit. Foto: Ringnes


Han meddeler at Ringnes regner med at dette slankeølet skal ta 20 prosent av det norske ølmarkedet over tid, og nå har han satt Lysholmer LITE ut i butikkene for å gjøre det klart hvem som er sjefen i Oslos ølmarkedet. Dermed kan det bli slutt på den velkjente ølmagen som har regjert gjennom tusenvis av pubsamfunn.

I Oslo bor det også svært mange nordlendinger, og deres favorittøl, Mack, har nå også kastet seg på LITE-bølgen:

- Vi lanserte det 1. februar, og har hatt en god start, forteller markedsdirektør Siri Hamnvik i Macks ølbryggerier til iOslo.no.

Markedsstudiene til Mack avslørte at kundene deres slettes ikke fant det de lette etter i assortimentet til det populære bryggeriet. Dermed begynte de å lage et øl som kuttet prosenten av karbohydrater med hele 60 prosent.

- Dette er folk som er opptatt av kalorier. Flere av våre kunder beveger seg inn på dette området, hevder hun.

Mack selges også i Oslo, men LITE-ølet deres er ennå ikke å se i byen. Hamnvik vil ikke uttale seg på det nåværende tidspunkt selskapet hennes vil innta Norges storby. Allerede har Ringnes gjort det stort her med dette produktet, men hun holder kortene tett til brystet.

- Bevisstheten er stor, er det eneste hun vil si nå.

I 2007 ble det solgt 7,2 mill liter lavkaloriøl i norsk dagligvare, og dermed vokste dette tallet med hele 391% i volum fra 2006, skriver Ringnes bryggerier i en e-post til iOslo.no.

Les flere nyheter på iOslo.no

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag