RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Vil bruke 12,6 millioner for å få flere ut av NAV-køen


JOBB-KONTAKT: Arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie (H) vil styrke kontakten mellom NAV og arbeidsgiverne og foreslår å bruke 12,6 millioner kroner på såkalte markedskontakter som skal hjelpe bedriftene med å ansette folk.
JOBB-KONTAKT: Arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie (H) vil styrke kontakten mellom NAV og arbeidsgiverne og foreslår å bruke 12,6 millioner kroner på såkalte markedskontakter som skal hjelpe bedriftene med å ansette folk. Foto: Jan Richard Kjelstrup (Arbeids- og sosialdepartementet)
Sist oppdatert:
Arbeidsminister Annike Hauglie (H) ber arbeidsgiverne delta i inkluderingsdugnad.

I revidert nasjonalbudsjett som legges fram tirsdag formiddag, foreslår regjeringen å styrke NAV med inntil 36 såkalte markedskontakter som skal hjelpe arbeidsgivere med å rekruttere nye ansatte.

SISTE: Her finner du hele budsjettet

- For å få flere i jobb trengs det tett kontakt mellom NAV og arbeidsgivere. Når jeg snakker med arbeidsgivere er det én ting som går igjen. De ønsker seg en fast kontaktperson. Nå kommer vi dem langt på vei i møte, sier arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie (H) om budsjettlekkasjen til Nettavisen.

Les også: Regjeringen strammer inn oljepengebruken

- Dårlig match er et minus

Regjeringen vil bruke 12,6 millioner kroner på satsingen, som ifølge dem er en viktig del av inkluderingsdugnaden som ble varslet i Jeløya-erklæringen.

- Dårlig match er et minus for arbeidsgiverne, dessuten et nederlag for kandidatene.  Flere markedskontakter betyr bedre jobbmatching og en vinn-vinn-situasjon for bedriften og kandidaten. Målet er jo å få folk fra NAV-køen over i ordinære jobber, sier Hauglie.

Markedskontaktene skal kartlegge arbeidsgiveres behov for arbeidskraft. Så skal bedriftenes behov for arbeidskraft matches med folk som er ledige i NAV.

Dette skal markedskontaktene i NAV ha ansvar for:

  •  Finne kandidater fra NAV-systemet som kan være aktuelle for jobb i virksomhetene.
  • Sikre koordinert innsats fra NAV overfor virksomheter med samarbeidsavtale om rekruttering og inkludering.

Les også: Direkte: Siv Jensen om revidert nasjonalbudsjett

- Åpne dørene for folk som sliter

Hauglie sier satsingen handler om «å fylle opp verktøykassa til NAV».

- Mange arbeidsgivere blir overrasket når jeg forteller dem alt hva NAV kan bidra med. NAV kan for eksempel betale deler av lønna til den unge, gjennom lønnstilskudd. Hvis ungdommen har behov for støtte, hjelp og tilrettelegging, fikser NAV det også, gjennom mentorordninger og tekniske hjelpemidler, sier arbeidsministeren, og påpeker:

- Nye NAV er noe annet enn gamle NAV. De flinke folkene på NAV ønsker å komme i dialog med arbeidsgiverne for å finne gode løsninger.

Hun utfordrer samtidig flere arbeidsgivere til å bli med på dugnaden, ved å ansette flere personer med nedsatt arbeidsevne eller hull i CV-en.

- Ansett en eller flere som har falt ut av arbeidsliv eller skole. Åpne dørene for mennesker som sliter med å komme seg inn på arbeidsmarkedet. Jeg ber arbeidsgiverne om å ha troen på folk og folks evner, selv om de kanskje ikke har en «strøken» CV eller den lengste utdanningen, sier Hauglie.

Les også: Flere blir uføre i Oslo

- Sløsing med viktig ressurs

Hun mener det særlig er viktig å få de unge ut i arbeid.

- Ungdomsledigheten har det siste drøye året falt med over 20 prosent. Det betyr at flere tusen unge har fått muligheten til å prøve seg i jobb. Det er gledelig, men jeg er langt fra tilfreds, sier Hauglie til Nettavisen, og understreker:

- Alt for mange unge faller fortsatt mellom alle stoler. Det er sløsing med samfunnets viktigste ressurs, og tragisk for den enkelte ungdom som ikke får brukt seg selv til noe meningsfylt. Ungdommen er Norges gull. Vi må få dem som står utenfor tilbake på skolebenken eller i jobb, sier hun.

Les også: - Blir veldig overrasket hvis en 78 øre dyrere cola gjør at man reiser til Sverige



Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere