RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Vil bruke tunnelstengingen som påskudd for å strupe bilen

INGEN KØ: Shoaib Sulta stiller til valg for Miljøpartiet De Grønne i Oslo denne høsten. Han mener eksempelet med tirsdagens tunnelstenging kan vise vei når det gjelder å begrense biltrafikken i hovedstaden.
INGEN KØ: Shoaib Sulta stiller til valg for Miljøpartiet De Grønne i Oslo denne høsten. Han mener eksempelet med tirsdagens tunnelstenging kan vise vei når det gjelder å begrense biltrafikken i hovedstaden. (Miljøpartiet De Grønne/Nettavisen)
Sist oppdatert:
Vil ha færre parkeringsplasser og flere stengte gater i Oslo sentrum.

OSLO (Nettavisen): Tunnelstengingen på Ring 3 i Oslo og det varslede køkaoset som uteble viser at det er fullt mulig å få langt flere til å velge bort bilen.

Ønsker færre parkeringsplasser

Det mener Miljøpartiet De Grønnes ordførerkandidat i Oslo, Shoaib Sultan. Blant tiltakene han og partiet foreslår er blant annet færre parkeringsplasser i Oslo og flere gater som er helt bilfrie.

- Det er helt klart mye unødvendig bilkjøring i Oslo-området. I en travel hverdag velger mange også bil på korte distanser. Vi bør sette inn tiltak som får flere til å velge andre alternativer, sier Sultan til Nettavisen.

Det var mindre trafikk enn normalt i morgentrafikken tirsdag og ingen køproblemer på Ring 3. Også onsdag morgen melder Veitrafikksentralen om mindre trafikk en normalt og ingen forsinkelser på Ring 3.

Les også: Normal trafikkflyt i Oslo onsdag morgen

Trangt på toget til sentrum

Selv tok Sultan toget inn til Nationaltheatret fra Hauketo tirsdag og konstaterte at det var få ledige seter på denne dagen hvor Statens vegvesen hadde gått ut og advart for mulig trafikkaos. Men det ble ingen køer i morgentrafikken på Ring 3 - til tross for stenging av et tunnelløp. Det var lite trafikk og fin flyt.

Det langsiktige målet må være 20 prosent trafikkreduksjon i løpet av de neste fem årene og rask innfasing av null- og lavutslippskjøretøy på minst 25 prosent, mener MDG. Partiet vil også ha en plan for å redusere parkeringskapasiteten i Oslo sentrum. I tillegg vil de ha lavere priser på kollektivreiser.

- Poenget er ikke å gjøre det vanskeligere å kjøre bil, men å gjøre det lettere å reise kollektivt. Men ja, vi ønsker færre biler i sentrum og vil ha tiltak som stengte gater og færre parkeringsplasser, sier Sultan.

Les også: Ingen køer på Ring 3 - foreløpig

- Viser at det er mulig

- At det ikke ble noen kø på veiene tirsdag morgen viser at folk hørte på advarselen og anbefalingene fra Statens vegvesen, men det viser også at det er et potensiale for å utnytte eksisterende kapasitet i kollektivtrafikken enda bedre, samtidig som vi må bygge ut denne kapasiteten ytterligere, sier han videre.

Sultan var tirsdag spent på hva som ville skje onsdag.

- Kanskje alle tenker at dette gikk greit og velger å ta bilen onsdag, sier Sultan.

Onsdag morgen klokka 07.35 er status mindre trafikk enn normalt/avtagende trafikk i Oslo. Ingen forsinkelser på Ring 3.

- En stresstest

Sykkelentusiast og professor Olav Torvund kaller tunnelstengingen en stresstest for Oslo-trafikken og hevder det bær være mulig å få langt flere til å reise kollektivt.

- Dette handler mye om gammel vane. Hvis man virkelig vil ha folk til å velge sykkel eller kollektive transportmidler, må man legge til rette for det. Se på Montpelier i Frankrike, som siden 2000 har bygget ut flere nye trikkelinjer. Det er en by med mindre plass enn Oslo. Selvsagt blir det bråk, men man må gjøre noen prioriteringer, sier Torvund.

Vil ha separate sykkelfelt

Han får støtte fra Trond Solem, kontaktperson for Syklistenes Landsforening i Oslo. De mener separate sykkelfelt og fortau langs blant annet Ring 3 er ett nødvendig tiltak.

- Til og med Londons konservative borgermester Boris Johnson har forstått det. Der bygger de separate sykkelfelt, sier Solem.

PÅ SOSIALE MEDIER: Se noen av Twitter-kommentarene om tunnelstenging og varslet køkaos på Ring 3 her:




Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere