Gå til nye Nettavisen

Lyst til å se den nye Nettavisen?

RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Oslo Høyres bilforslag:

Vil bygge parkeringshus for elbiler ved rådhuset

Sist oppdatert:
- Kan bli flere hundre parkeringsplasser, sier Høyre, som vil ha bilene under rådhusets egen hage.

KRONPRINSESSE MÄRTHAS PLASS (Nettavisen): Mens det rødgrønne Oslo-byrådet vil ha bort bilene fra Oslo sentrum, og har fjernet både parkeringsplasser og stengt flere gater for gjennomkjøring, vil Høyre gå (kjøre) en annen vei.

Nå vil partiet jobbe for å få bygget et underjordisk parkeringsanlegg for elbiler under Kronprinsesse Märthas hage, det vil si rådhushagen ved siden av Oslo rådhus, der politikerne nå mister sine parkeringsplasser.

PARKERNG: Høyres gruppeleder i Oslo bystyre, Eirik Lae Solberg, vil ha tilbake flere biler i Oslo sentrum, ved å bygge et parkeringsanlegg ved rådhuset.

- Det vi ønsker å gjøre er å legge til rette for at folk kan komme til sentrum uten å kjøre gjennom selve sentrumskjernen. Da synes vi det er fornuftig å etablere et eget underjordisk parkeringsanlegg for utslippsfrie biler, sier Høyres gruppeleder i Oslo bystyre, Eirik Lae Solberg, til Nettavisen.

Forslaget vil bli fremmet for bystyret i Oslo innen kort tid.

VIDEO: Se video av plassen der Høyre ønsker å bygge parkeringsanlegg øverst i saken.

Les også: Byrådet i Oslo er mot ny E18 - fordi motorveien vil gi mindre trafikk i Oslo

- Gjøre det lettere for folk

Solberg sier det er flere grunner til at de ønsker et parkeringsanlegg nettopp ved rådhuset.

- Bakgrunnen for dette forslaget er at det er vanskelig å komme til Oslo sentrum med bil, og at vi ønsker å ytterligere stimulere overgangen til utslippsfrie biler. Det blir stadig flere innbyggere i Oslo og Akershus, og samtidig ser vi at butikkene sier at de opplever problemer med omsetningen. Da mener vi at det bør være mulig å legge til rette for parkering i utkanten av sentrumsområdet, for å gjøre det lettere for folk å bruke sentrum blant annet som handels- og opplevelsesområde, sier han.

RÅDHUSPARKERING: Her under Kronprinsesse Märthas plass, ved siden av Oslo rådhus, ønsker Høyre å bygge flere hunder parkeringsplasser for elbiler.

Høyre-politikeren viser samtidig til at stadig flere skaffer seg en elbil, og at mange har problemer med å få ladet bilen.

- I parkeringsanlegget bør det selvfølgelig være ladeplasser slik at elbiler kan lades der. Det vil gjøre det attraktivt å kjøre til sentrum og lade bilen mens du handler, sier Solberg, og legger til:

- Derfra er det kort vel til sentrum, kort vei til øybåtene om sommeren og kort vei til de andre tilbudene som sentrum har.

Les også: Nesten halvparten er positive til bilfritt byliv i Oslo

UVISS KOSTNAD: Rådhushagen er i dag en fin park, og må graves opp om Høyre får det slik de ønsker med parkering under plassen. Hva det vil koste vet partiet imidlertid ikke.

- Håper på private utbyggere

Han, som selv er Høyres byrådslederkandidat i Oslo til kommunevalget neste år, sier de imidlertid ikke har regnet på hva et slikt anlegg vil koste.

Men Solberg håper at private utbyggere vil ta jobben.

- Vi ønsker å legge til rette for det, og håper private utbyggere vil være interesserte i å etablere et parkeringsanlegg under Kronprinsesse Märthas plass. Vi håper det vil være et kommersielt grunnlag for å bygge dette, men vi har ikke alle svarene ennå, og kostnadene må utredes, sier han.

- Så dere lover at dette blir en realitet om dere vinner valget neste år?

- Vi håper på et skifte i Oslo til høsten, og da vil dette være et prioritert område for Høyre, sier Solberg.'

- Flere hundre parkeringsplasser

Han anslår at parkeringsanlegget vil kunne gi flere hundre parkeringsplasser for elbiler.

- Men nøyaktig antall må utredningen avklare, sier han.

Solberg tror forslaget også kan stimulere til at enda flere skaffer seg utgiftsfrie biler.

- Nå har det jo blitt fjernet cirka 650 parkeringsplasser innenfor området for Bilfritt byliv. Vi håper flere partier vil være interessert i denne løsningen, som legger til rette for utgiftsfri transport og vil være en fordel for næringslivet og bylivet i sentrum, sier han.

Les også: Raymond Johansen og byrådet i Oslo skaffer seg to Jaguarer

Vil du delta i debatten?
Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt. Her kan du enkelt bidra med din mening
(tjeneste under utvikling).

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!