RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Vil fjerne mattekrav

(Scanpix)
Sist oppdatert:
Professor mener Stoltenberg må fjerne kravet om at alle lærere skal være gode i matematikk.

Det er professor Karl Øyvind Jordell ved Universitetet i Oslo som kaster inn denne brannfakkelen mens debatten om kvaliteten på norsk skole raser og regjeringen sier at de vil øke kompetansen til lærerne.

Ikke råd til å bo sentralt
Jordell mener politikerne må innse hva som faktisk skjer i skolene. Fordi stadig flere eldre lærere vil gå av med pensjon de neste årene, ikke alle lærerstudenter fullfører studiene og få lærere får andre jobber, vil Norge få et underskudd på omtrent 1000 lærere i året.

- Dette vil merkes først i Gamvik, der det allerede er lærermangel, og i sentrale strøk som Bærum der bokostnadene er høye. Hvis ikke lærerens lønn øker, vil lærerne bosette seg i småbyer der de har råd til å bo og kort reisetid til jobben, advarer professoren.

- Konkurrerer blant jurister
For å unngå lærerkrisen, må politikerne ta til handling når de gjelder å rekruttere allmennlærere, mener Jordell.

- Karakterkravet om tre i matematikk og norsk fra videregående innebærer at lærerutdanningene rekrutterer fra en fjerdedel av årskullet. Tannlege, økonomi og ingeniørstudier rekrutterer også fra denne fjerdedelen. En kan ikke forvente at jenter, for det er flest jenter som blir lærere, vil søke på lærerstudier hvis ikke lønna blir like høy som for de andre yrkene.

Hvis ikke politikerne vil øke lærerlønningene slik at lærere får like høy som for blant annet tannleger og ingeniører, er alternativet å ta bort kravet på 3 i matematikk for å få flere til å søke lærerstudier, mener Jordell.

- En bør opprettholde karakterkravet på 3 i norsk for allmennlærere fordi lesekravet er så viktig. Men kravet på 3 i matematikk er meningsløst. Alternativet er en skole uten lærere, sier professoren.

- Ikke undervise alle
Han understreker at lærerne som eventuelt kommer inn på lærerstudiet uten å ha tre i matematikk fra videregående, bare skal kunne undervise elever fra første til og med fjerde trinn.

- Vi kan ikke slippe dem til på alle trinn. Én mulighet er også å lempe på kravet om at en lærer skal kunne undervise i all fag. Kanskje en kunne gjøre matematikk frivillig på lærerutdanningen, og så la disse lærerne slippe å undervise i matematikk, sier han.

- Uthullet av førskolelærere
Professoren mener at dessuten at kravet om gode karakterer for å bli lærer allerede ikke fungerer i praksis på grunn av førskolelærerne.

- Førskolelærere kan jo videreutdanne seg over til småtrinnet i skolen, uansett hvor svake resultater de har fra videregående skole. Sist sommer var det en økning på 40 prosent på førskolelærerutdanningene. Dette skyldes nok ikke bare en økt interesse for førskolen. Noe må skyldes at jenter som ikke er så flinke i matematikk i alle fall var smarte nok til skjønne hvordan de likevel kan bli lærer.

Jordell advarer også Stoltenberg mot å utvide lærerutdanningen fra fire til fem år som en masterutdanning, som statsministeren har sagt at han vurderer å gjøre.

- En femårig utdanning vil innebære at lærerstudentene skal skrive en masteroppgave. Dette høre arrogant ut, men jeg tror faktisk det vil bli en plage for mange studenter og deres veiledere.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere