RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Vil ha 110 i 80-soner

Foto: Scanpix
Sist oppdatert:
Fremskrittspartiets Gjermund Hagesæter vil ha fartsgrense på 110 i flere av dagens 80-soner. Han tar samferdselsministerens fartsfølelse som bevis.

- Ja, det er et åpenbart eksempel. Samferdselsminister Liv Signe Navarsete sa jo at sjåføren ikke kan ha råkjørt. Hun merket ikke at bilen gikk fort, sier stortingsrepresentant Gjermund Hagesæter til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Frp-representanten fra Hordaland viser til avsløringen i avisen Nationen, som i forrige uke kunne fortelle at samferdselsministeren var passasjer i en bil som ifølge avisens folk holdt 110 km i timen i en 80-sone i Lærdal.

Har sendt brev
- Mange bilister opplever norske fartsgrenser som uhensiktsmessig lave. I store deler av landet kan man godt kjøre i 110 km i timen i 80-soner uten at det oppleves som fort verken for sjåfør eller passasjer, sier Hagesæter.

Han har nå sendt et brev til samferdselsministeren der han spør om hun vil vurdere å oppjustere fartsgrensen til et nivå som i større grad samsvarer med veiens standard på ulike strekninger.

- På mange strekninger er standarden så god, og veiene så fine og rette, at passasjerer greit kan arbeide og snakke i mobiltelefon uten at vedkommende i det hele tatt merker at sjåføren kjører 30 km i timen for fort i en 80-sone, skriver Hagesæter i brevet til statsråden.

Mister respekt
- Dersom fartsgrensene konsekvent settes lavere enn det som er nødvendig for å ha god sikkerhet og grensene ikke er i tråd med den alminnelige oppfatning, så vil folk flest miste respekten for fartsgrensene. Samtidig oppstår det ofte trafikkfarlige situasjoner med uansvarlige forbikjøringer når fartsgrensene er for lave, sier Hagesæter.

Han hevder at Utrykningspolitiet ofte tar kontroller på rette strekninger som tåler høy fart, men sjelden står på farlige og svingete strekninger.

- Det kan ofte virke som at fartsgrensene settes lavere enn nødvendig bare for å få penger inn i statskassen, sier Hagesæter.

Ta råkjørerne
Frp-representanten poengterer at han ikke er tilhenger av villmannskjøring.

- Jeg mener snarere at ressursene i større grad bør settes inn mot dette framfor å ta skikkelige folk som i realiteten holder en fornuftig fart ut fra rådende veiforhold, sier Hagesæter.

Sjåføren på den mye omtalte turen til Navarsete, seniorrådgiver Dag H. Nestegard i Samferdselsdepartementet, har lagt seg helt flat.

- Jeg er synderen. Å holde fartsgrensen er mitt ansvar som sjåfør, sa han til Nettavisen fredag.

Les også: - Det var jeg som kjørte

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere