*Nettavisen* Nyheter.

Vil ha gadgets inn i skolene

Foto: Daniel Law/Scanpix

Smarttelefoner, lesebrett, spill og apper i klasserommet. Slik vil Marianne Aasen (Ap) gjøre norske skoler bedre.

22.05.12 12:25

Lederen for Kirke-, utdannings- og forskningskomiteen på Stortinget er redd norske skoler ikke henger med i den digitale utviklingen, og dermed går glipp av nye måter å lære og motivere elevene på.

Nå vil Aasen at lærere, skoler og kommuner skal fornye klasserom i hele landet ved å ta i bruk flere digitale læremidler, og dermed gjøre norske skoler bedre.

– Selv små barn kaster seg over lesebrett, smarttelefoner og ny informasjons- og spillteknologi – med stor entusiasme og nysgjerrighet. Men hvorfor begrense det til underholdning når det ligger så stort læringspotensiale her? sier Marianne Aasen til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

– Bøkene vil forsvinne

Ap-politikeren mener det bare er et tidsspørsmål før de tradisjonelle oppgavebøkene forsvinner fra norske klasserom, og tror interaktivt lyd og bilde kan gjøre øke elevenes interesse for å lære.

– Samspillet mellom ny teknologi og den menneskelige faktoren som læreren har, gir mye større mulighet for læring, slår hun fast.

Aasen tror ikke vi ennå har sett hva smarte IT-løsninger kan komme til å bety for læring i skolen. Stortingsrepresentanten mener at «smartskoler», skoler der man utnytter og bruker teknologi for læring, vil gjøre skolehverdagen mye mer interessant, spennende og motiverende for elevene.

– Norsk skole er på god vei og er i stadig bedring. Elevene kan lese, skrive, regne bedre enn før og det er tegn til at færre faller fra. Men alle skoler kan bli bedre, og ved å bruke ny teknologi sammen med det vi vet fungerer bra, vil norsk skole løftes ytterligere, mener hun.

– Nivåene må tilpasses

Hun peker på at en av de største utfordringene i den norske skolen, er å tilpasse nivået på læringen til den enkelte elev – enten det er en elev som synes faget er vanskelig eller lett.

– Med ny teknologi vil det bli mye lettere å tilpasse skolen til den enkelte. Særlig om det er mange elever i klassen og spennet i kunnskapsnivå er stort. Med ny, digital teknologi vil læreren kunne gi oppgaver som presist er tilpasset den enkelte elev til enhver tid, og gi nye oppgaver i takt med hver enkelt elev sin egen utvikling, sier Aasen.

For eksempel kan læreren sitte online i klasserommet, mens elevene svarer på skoleoppgaver digitalt. Når svarene ruller inn, pøser læreren på med nye oppgaver.

Lærerens rolle viktig

Hun understreker at en mer digital skolehverdag ikke skal erstatte lærerens rolle i klasserommet.

– Innlæringen skal fortsatt skje gjennom læreren. At læreren har god klasseledelse, er kompetent i faget og evner dialog med elevene er like viktig som før. Men jeg tror at en «smartskole» vil gjøre hverdagen til læreren enklere, mer effektiv og mindre byråkratisk, samtidig som det vil gjøre elevenes læring mer interessant. (ANB)

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.