RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Henrik Færevåg/iBergen.no

Vil ha mer luft mellom vingene

Sist oppdatert:
I går utløstes kollisjonsalarmen om bord i et fly fra SAS Braathens seg utenfor Bergen. Det er åttende gang det skjer i år.

Det mener Norsk Flygerforbund er altfor ofte.

- Det er høyt, og vi skulle gjerne sett det lavere. Det skal sies at dette ikke behøver være alvorlig, men samtidig er dette den siste skansen, slik at vi vil ikke ha for mange slike alarmer, sier Jan Dieset som er leder for flygeforbundet til TV 2 Nyhetene.

Derfor har flygerforbundet nå foreslått å øke minsteavstanden fly skal ha i lufta.

- Vi har foreslått å øke avstanden i høyden, men også til høyre og venstre, sier Dieset.

Avinor tar hendelsen svært alvorlig, og har i dag iverksatt tiltakt mot flygelederne på Flesland som hadde ansvaret for luftrommet der hendelsen skjedde.

Hittil i år har havarikommisjonen fått rapport om åtte tilfeller av TCAS i «Resolution advisary», som alarmen heter.

Tidligere var det mange feilmeldinger, men på den siste utgaven av softwaren er dette tatt hånd om og det er svært sjelden at alarmene er falske på de flyene som har slikt utstyr installert.

SAS Braathens flyet hadde den oppdaterte versjonen installert, bekrefter Birger Bull.

Flygelederen som var på jobb i går da SK 4164 på vei til Trondheim fikk TCAS-alarm i cockpit blir nå tatt vare på.

- Vi har allerede satt i gang et apparat som tar vare på flygelederen. I noen tilfeller tar vi flygelederen ut av jobben en stund, andre ganger kan flygelederen måtte gå gjennom en opplæring før han eller hun kommer tilbake, sier Per Harald Pedersen til iBergen.no. Pedersen er sjef for de største tårnene i Norge utenom Oslo.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere