RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Vil krympe tobakksordene

Foto: Vidar Ruud (Avisenes Nyhetsbyrå)
Sist oppdatert:
Helsedirektoratet mener mange utsalgssteder bryter forbudet mot tobakksreklame.

Ved flere utsalgssteder lyser ordet «SNUS» mot kundene i fete typer, og ordene «sigaretter», «snus» og «tobakk» er gjentatt flere ganger. Dette bryter både med forbudet mot tobakksreklame og med forbudet mot synlig oppstilling av tobakk, mener Helsedirektoratet.

- Vi reagerer på uttrykket, størrelsen på ordene, og at ordene er gjentatt flere ganger. Det er store bokstaver på skap, hyller og der tobakksvarene oppbevares. Vi er helt tydelige på at dette er brudd på lovverket, sier avdelingsdirektør Anne Hafstad i Helsedirektoratet til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Nøytrale opplysninger
Forbudet mot synlig oppstilling av tobakk ble innført 1. januar 2010. Det innebærer at tobakksvarer, røykeutstyr og imitasjoner av slike varer ikke lenger skal være synlige på utsalgssteder. Poenget med lovendringen er å fjerne reklameeffekten som tobakkspakkene har hatt i butikkene og å gjøre det lettere å slutte med tobakk, ifølge Helsedirektoratet. «Det kan på utsalgssteder gis nøytrale opplysninger om pris, og om hvilke tobakksvarer som selges på stedet», heter det i lovverket.

- Hensikten med dette er jo å redusere reklameeffekten, og vi vet at det er et virkemiddel som er spesielt godt når det gjelder ungdom. Det å forhindre at ungdom begynner å røyke er et av de viktigste målene våre, sier Hafstad.

Vel så stor som før
Bakgrunnen for at Helsedirektoratet har tatt opp saken er henvendelser fra publikum.

«Mange (...) hevder at kjøpspåvirkningen i utsalgsstedene er vel så stor som tidligere, med dagens merking/opplysning i utsalgsstedene», heter det i et brev fra Helsedirektoratet til HSH (Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon).

Direktoratet mener bransjens måte å opplyse om tobakksvarene på innebærer en «betydelig kjøpspåvirkning» og «i betydelig grad bidrar til å undergrave forbudet».

- HSH neppe enig
Direktoratet påpeker også at det etter reklamelovgivningen kun er tillatt med nøytrale lister om varer og vareutvalg, opp til A4-størrelse.

Nå har bransjen fått beskjed om å dempe seg. Men HSH er ikke uten videre enig i direktoratets konklusjoner. De vil riktignok foreta en grundigere vurdering av problemstillingen og komme tilbake til saken, men: «Det nevnes imidlertid allerede nå at vi neppe er enig i direktoratets konklusjoner», skriver HSH-direktør Thomas Angell i et brev til direktoratet.

HSH peker dessuten på at ikke alle utsalgssteder er medlem i HSH, og at det er opp til direktoratet å formidle sitt budskap til alle utsalgssteder og berørte parter.

Har virkemidler
- Hva skjer hvis bransjen nå ikke imøtekommer deres krav?

- Da har vi virkemidler der vi kan komme med pålegg. Det betyr at utsalgsstedene må endre uttrykket slik at bokstavene blir betydelig mindre og at gjentakelsene av opplysningene blir betydelig færre, fastslår Hafstad. (ANB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere