Vil registrere fyllepøbler med navn og bilde

Foto: Bendik Hjaltason (Privat)

To gründere har søkt Datatilsynet om tillatelse.

22.02.13 21:25

Bendik Hjaltason (28) og samboeren Montana Delourme (21) bor og jobber på Hamar.

Inspirert av egne erfaringer og det engelske verktøyet «National Pubwatch» hvor ulike utesteder kan utveksle informasjon om utestengte personer vil de nå etablere et tilsvarende norsk verktøy.

- Lager du faenskap, må du ta konsekvensene
- Verktøyet vi utarbeider vil ikke la et utested dele informasjon med andre utesteder, men informasjon om personer vil kunne lagres lokalt, forteller Hjaltason.

I verktøyet som skal få navnet «BanAdmin» vil de ansatte kunne logge seg inn og finne informasjon om hvilke hendelser personen har vært involvert i, navn, beskrivelse og eventuelt et bilde av personen.

Har du tips? Kontakt journalistsissel.larsen@nettavisen.no!

- Ideen fikk vi gjennom egne erfaringer fra jobbene våre. Vi har observert at det kan være vanskelig for alle ansatte til en hver tid å ha oversikt over utestengte personer, forteller han.

Derfor mener han det er et behov for en lokal oversikt.

- Vi mener utestedenes behov for å holde oversikt og sikkerhet overstiger den enkelte bråkmakers ønske om å være anonym. Kort sagt, hvis du er ute og drikker og lager faenskap må du ta konsekvensene av det, sier Hjaltason.

Han mener også en slik tjeneste kan gjøre det lettere for politiet å samle inn informasjon om alvorlige hendelser på utesteder.

- Politiet har sine egne systemer
Seksjonssjef i Politidirektoratet, Morten Hojem Ervik sier til Nettavisen at direktoratet ikke kjenner systemet, og derfor ikke kan gi noen vurdering av det.

- Politiet har sine egne systemer for å holde oversikt over personer som begår kriminalitet. Vi har for øvrig god dialog med personalet på utesteder, og får relevant informasjon av disse dersom det oppstår situasjoner der politiet involveres, sier han.

Også informasjon fra andre vitner er viktig for politiet.

- Tilsvarende gjelder for andre vitner på stedet. Denne informasjonen tar vi med oss når vi gjør våre polititaktiske vurderinger, sier Ervik.

Hva synes du om et slikt register? Delta i debatten i kommentarfeltet under artikkelen!

- Må søke om konsesjon
Verktøyet er ferdig designet og de to gründerne har bestemt seg for de ulike funksjonene verktøyet skal ha, men de har ennå ikke vært i kontakt med utviklere som kan lage verktøyet for dem.

De to har vært i kontakt med Datatilsynet for å undersøke hvilke regler og retningslinjer de må følge for å selge et slikt verktøy til utesteder.

Rådgiver Andreas Hobæk i Datatilsynet sier til Nettavisen at tilsynet har gitt en veiledning om hva som er tillatt å registrere.

Fyllepøbel-registeret er ikke tenkt som et nasjonalt register, men som et verktøy for det enkelte utested til å lagre informasjon om gjester som ikke utøver normal folkeskikk.

- Personene som utvikler dette verktøyet vil ikke være behandlingsansvarlige, de ulike utestedene som velger å benytte seg av registeret må søke om konsesjon fra Datatilsynet.

- Sikkert som nettbanken
Verktøyet skal være et nettbasert register hvor hvert enkelt utested kan administrere sine egne forhold, og registrere personer som av ulike grunner er utestengt.

- I den grad de tar sikte på å behandle sensitive personopplysninger må de søke om konsesjon fra oss. Vi har ikke hatt denne problemstillingen oppe tidligere, så jeg kan ikke på forhånd si hva som vil bli svaret på en slik konsesjonssøknad. Det vil bero på opplysningene utestedet ønsker å håndtere, hvilke rutiner de har for sletting, lagring og sikring, og hva opplysningene skal brukes til, sier Hobæk.

Han understreker at alle utesteder som behandler og lagrer opplysninger om personer er pålagt å søke Datatilsynet om konsesjon, uavhengig av om de bruker et nettbasert verktøy eller ikke.

- Vi er ikke eksperter på datasystemer, men det må finnes en måte å lage sikre innloggingsrutiner på som utviklere kan lage for oss. Denne informasjonen må selvsagt være kryptert. Ved innlogging i nettbanken stoler folk på at det er sikkert, slik må også dette systemet være, sier Hjaltason.

Om prosjektet blir en suksess i Norge ønsker de to også å selge det til andre land.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Nyheter

Annonsebilag