RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Vil selge øl i skobutikk

Sist oppdatert:
Vil du sprite opp handleturen, bokstavelig talt?

(iOslo.no) Konsept-butikken «Shoebar» åpnet med brask og bram lørdag. Butikken ligger i strøket mellom Torggata og Storgata, men for den jevne Oslo-borger er butikken vanskelig å finne. Det håper innehaver Fredrik Skjolden å endre.

- Strøgetpassasjen skal bli noe unikt, og vi er først ut, sier han.

Sko og pils
Det unike med butikken er at du får servering med skokjøpet. Foreløpig er det kaffe og brus, men snart håper Skjolden at du skal kunne få deg en pils med ditt neste skopar.

- Vi skal søke skjenkebevilling etterhvert, og har et håp om å åpne uteservering. Foreløpig har vi noe problemer med å overbevise Næringsetaten om at det finnes en legitim kobling mellom sko og alkohol, sier han.

- Det spørs hva kommunen vil godta. Vi vet det er flere som har forsøkt noe liknende, men prosessen er lang og tidkrevende, sier han.

Spørsmålet er om skoene du ender opp med på slutten av kvelden er de samme du syntes var stilige da du først kom. Flere andre butikker har fått avslag på sine søknader om alkoholservering, mens parfymeriet Esthetique har champagneservering i sine lokaler i Paléet.

- Oslo er kjedelig
Inspirasjonen er fra byer lenger sør. Skjolden fant konseptet i København, og han er rett som det er på skomesser over hele Europa. Det mener han vil bli skobutikkens styrke, sammen med serveringen.

- Oslo har vært litt kjedelig på skofronten, det skal vi gjøre noe med. Det er ikke tilfeldig at skoene vi har på utstilling står der. De er moteriktige til enhver tid, de setter trenden, de følger ikke moten, sier han.

Butikken har bare vært åpen en ukes tid, men har fått mange kunder.

Mye besøk
- Vi har hatt veldig mye folk, og mange svensker som synes det er kjempebra. Folk som er innom synes konseptet er spennende. Det er noe spesielt, sier Skjolden.

Eieren garanterer at han skal holde seg i forkant av trendene. Han knipser bilder på skomesser over hele Europa og skal be kunder på internett om å si sin mening om skoene. Tanken er å ha en avstemning over de kuleste skoene.

Roger Johansen står bak disken i armert betong. Han sier til iOslo.no at folk reagerer på samme måte hver gang de kommer innom.

- Folk synes det er helt riktig. Her skal du kunne sette deg ned og roe ned skokjøpet. Det skal være en hyggelig opplevelse, det tror jeg mange har glemt, sier han.

Bør man ha muligheten til å drikke mens man shopper? Si din mening!

Les flere nyheter på iOslo.no

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere