RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Vil stoppe monstertrailerne

(Foto: Scanpix)
Sist oppdatert:
Mye tyder på at samferdselsminister Torild Skogsholm (V) vil stoppe Linjegods' planer om å kjøre monstertrailere på 25 meter i Norge.

- Vi er veldig skeptiske til så lange lastebiler, sier politisk rådgiver Alfred Bjørlo (V) i samferdselsdepartementet til TV 2 Nettavisen.

Linjegods har søkt Vegdirektoratet om dispensasjon til å kjøre med 25 meter lange vogntog på norske veier fra juni neste år. Dagens vogntog er 18,75 meter langt. I tillegg finnes det noen dispensasjoner for 22-meter lange tømmerbiler.

I juni sendte transportfirmaet en søknad om å få kjøre de enorme vogntogene på følgende strekninger:

¿ Fra Svinesund langs E6 til Alnabru nordøst for Oslo sentrum.

¿ Fra Skolma i Sandefjord langs E18 til Alnabru.

¿ Fra Alnabru langs E6 til Rudshøgda.

For to å siden avslo samferdselsminister Torild Skogsholm et forslag fra Veidirektoratet om å tillate slike vogntog på norske veier, av hensyn til trafikksikkerheten. Skogsholm har ikke endret sitt syn på vogntogene.

Bjørlo understreker at departementet kun kjenner Linegods nye søknad gjennom omtale i media, men så langt han kan se har ikke saken endret seg de to siste årene.

- Dette er en velkjent sak for oss. Statsråden gjorde en prinsippvurdering for to år siden og vår klare konklusjon den gangen var at vi ikke ønsker slike biler på norske veier først og fremst på grunn av trafikksikkerheten, sier den politiske rådgiveren.


Det finnes to forskjellige kombinasjoner av vogntog på 25,25 meter. Dette er nesten en halv trailerlengde lengre enn dagens vogntog.

¿ Lastebil på 7,82 meter med en henger på 13,6 meter (tilsvarende dagens semitrailer-henger).

¿ Trekkvogn med 13,6 meter henger og deretter en 7,82 meter henger (tilsvarende dagens vogntog-henger).

I søknaden til Vegdirektoratet opplyser Linjegods at det er det første alternativet som er mest aktuelt å benytte. Linjegods legger vekt på at lange vogntog er tillatt i Finland og Sverige, men denne argumentasjonen her ikke Bjørlo uten videre sans for.

- Det er et viktig poeng at Norge ikke er noe annerledesland selv om vi avslår søknaden. Dette er biler som ikke er tillatt i Europa.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere