RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Vil stoppe Ryanairs prisgaranti

Sist oppdatert:
Forbrukerombudet liker dårlig markedsføringen av Ryanairs prisgaranti.

(SIDE2): Nå kreves det full stopp i den aktuelle markedsføringen fra lavprisselskapet.

Ifølge Forbrukerombudet er det faktiske innholdet i Ryanairs prisgaranti at kunden får tilbakebetalt den doble differansen mellom en eventuelt lavere pris hos konkurrentene og Ryanairs pris. Den såkalte prisgarantien forutsetter imidlertid at man bestiller returbillett med Ryanair, og flyavgangene som sammenlignes med Oslo, skjer fra Sandefjord Lufthavn, melder NTB.

Gjennom Markedsrådet er det stilt strenge krav til prisgarantier. De innebærer at selskapet til enhver tid må ha oversikt over konkurrentenes priser slik at man ligger under dette nivået på hvert enkelt produkt. Videre er det villedende å benytte prisgaranti på produkter som man er alene om å tilby.

På bakgrunn av begrensningene i Ryanairs prisgaranti, og at de heller ikke har lagt fram dokumentasjon for alltid å ha de laveste prisene, har Forbrukerombudet konkludert med at prisgarantien er i strid med markedsføringsloven.

- Det norske forbrukerombudet viser nok en gang at de er den eneste organisasjonen i Europa som vil beskytte høye billettpriser, sier Wilhelm Hamilton Ryanairs manager i Nord-Europa.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere