*Nettavisen* Nyheter.

Vil stoppe villvest-tilstander

Nå kan det bli maksfart på 30 knop flere steder til sjøs.

07.06.07 16:42

Nettavisen skrev tidligere om at sjøen har blitt et fristed for promillekjøring, smugling og fart. Stadig flere tar til orde for strengere regler for å begrense skadene til sjøs.

Et utvalg av havneansvarlige i fem kystkommuner i Aust Agder er blant dem som har sett seg kraftig lei av villmannskjøring i fylket.

- Vi har foreslått at man hele innaskjærs i hele Aust Agder skal ha en toppfart på 30 knop, sier havnefogd i Arendal Rune Hvass til Nettavisen.

Han har med seg havnesjefene i Risør, Tvedestrand, Grimstad og Lillesand på forslaget.

- 30 knop raskt nok
Per i dag har man fri fart utenfor fem-knop-sonen, som går 150 meter fra land eller fra badeplasser, samt i spesielt oppmerkede områder.

Rune Hvass mener 30 knop, tilsvarende 55 kilometer i timen, er tilstrekkelig raskt nok på sjøen.

Klikk på bildet for å forstørre.

- I motsetning til på veien er trafikkbildet her mye mer komplisert. I tillegg har man vind, sjø og bølger. Da vil man måtte være veldig fokusert på hvordan båten holdes stabil, sier han.

Ifølge Hvass vil fartsgrensen gjelde ut til grunnlinjen, i praksis cirka 100 meter utenfor de ytterste holmer og skjær.

- Det betyr at de som vil kjøre fort i verste fall må bruke rundt 12 minutter til et slikt område. Det synes vi er akseptabelt, sier han til Nettavisen.

Forslaget til nye fartsgrenser vil gjelde hele Aust Agder, blant annet noen av de mest besøkte områdene i skjærgården, dersom de blir vedtatt. Noe Hvass tror at de blir.

- Kystverket må godkjenne en slik forskrift. Noe vi, basert på veiledningene deres, tror de vil gjøre, sier Hvass.

Skylder på landkrabber
Flere av Nettavisens lesere skriver som kommentarer at de mener regelverket til sjøs ikke er for strengt.

Samtidig gir flere av dem utrykk for at de har opplevd uaktsom oppførsel, særlig fra store motorbåter.

«Tusler avgårde i 5 knop og aner fred og ingen fare... Opp aktenifra kommer en Princess på 40 fot. Jeg måtte bare se å pelle meg bort. «Visste jeg for f.. ikke at små båter har vikeplikt for store båter????»», skriver en leser.

Andre mener de ustyrlige forholdene skyldes uerfarne båtbrukere.

«Mener også at det er urettferdig at vi som utøver båtlivet på en fornuftig måte skal bli «straffet» fordi at andre ikke greier å «bruke hue», skriver en annen.

Vil ha 0,2 i promille
Det er ikke bare den høye farten som fører til flere dødsfall på sjøen. Hver tredje person som drukner på sjøen er påvirket av alkohol.

Nå ønsker stadig flere politikere å innføre lavere promillegrense til sjøs.

- Personlig finner jeg det ikke urimelig at promillegrensa i båt er den samme som i bil. Vi ser at ruspåvirkede førere står bak en stor andel av ulykkene til sjøs, uttalte Stortingsrepresentant, Gunn Olsen (Ap) Olsen til Nettavisen for et par uker siden.

Hun ser ikke bort fra at et lovforslag om dette vil bli fremmet i forbindelse med at det nå vurderes et påbud om førerprøve for 410.000 norske lystbåtbrukere.

Strengere regler rundt promillekjøring til sjøs strider imidlertid med holdningsendringer blant nordmenn. I en undersøkelse gjort av MMI i sier en av fem at de mener det er greit at de som kjører båt tar seg en «styrepils». Dette er nesten dobbelt så mange som ifjor.

Les flere saker om båt og båtliv her.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.