Gå til sidens hovedinnhold

Inngår avtale med «døende ku»

Trondheim parkering slaktet EasyPark i februar. Nå inngår de en ny avtale med selskapet.

Nettavisen avslørte tidligere i år en rekke kritikkverdige forhold hos parkeringsselskapet EasyPark, som er størst i Norden når det gjelder betalingstjenester for parkering.

EasyPark har blant annet blitt tatt for å ha manipulert parkeringstider, for å hindre at kundene deres får parkeringsbøter - og ansatte har parkert gratis og ulovlig på parkeringsplassene til kommuner og andre samarbeidspartnere.

Selskapet valgte til slutt å politianmelde 23 ansatte, men saken ble henlagt av politiet på grunn av ressursmangel.

- De har endret holdning
Trondheim kommunes parkeringsselskap, Trondheim parkering, var blant de som gikk hardest ut mot EasyPark. De mente selskapet hadde «kuppet markedet».

- De var smarte og tidlig ute, men de har solgt en døende ku lenge. Vi som bransje har kanskje ikke vært våkne nok, men jeg tror dette vil endre seg nå og at EasyPark må innstille seg i løpet av kort tid til å måtte være en underleverandør til parkeringsselskapene, og ikke en sluttleverandør til kundene, sa direktør Erlend Solem i det kommunale foretaket Trondheim parkering.

Han rådet også andre kommuner til å gjøre det samme som dem; nemlig å si opp avtalen med EasyPark. Trondheim sa opp sin avtale i desember i fjor - en avtale de hadde hatt i 10 år.

- Du var sterkt kritisk til EasyPark i februar, hvordan kan det da ha seg at dere nå inngår en ny avtale?

- De har endret holdning fullstendig til dette. Alt de sa nei til tidligere, har de nå sagt ja til. Vi har fått tilgang til kundedata, og vi har fått informasjon om kundebetingelser, sier Solem til Nettavisen.

Solem forteller at det har vært en total holdningsendring i selskapet siden de fikk ny daglig leder tidligere i vår.

- Ikke lenger døende ku?
- Så du mener ikke lenger at EasyPark selger en dødende ku?

- Hvis de ikke hadde villet endre seg, så hadde jeg fremdeles ment at de solgte en døende ku. Så det er mulig det er kommet inn en person her som kan redde en døende ku, sier han.

Da Nettavisen snakket med Solem i februar, sa han at det var helt unødvendig for Trondheims innbyggere å betale de avgiftene som EasyPark legger på parkeringsprisen.

- Jeg syntes det var vondt å se hvor mye EasyPark legger på de offentlige parkeringsavgiftene i Trondheim før de sender regningen til kundene våre, sa Solem.

- Synes du heller ikke det lenger er vondt å se at de legger på skyhøye avgifter?

- Det synes jeg ennå, men nå har kunden mulighet til å velge, sier han, og viser til parkeringsappen som Trondheim parkering nå har uvtiklet.

- Vi har ikke mislyktes
Målet var nemlig, da Nettavisen snakket med Solem i februar, at parkeringsappen skulle bli et gratis tilbud til kommunens innbyggere.

- Har dere mislyktes med appen deres siden dere også må ha en avtale med EasyPark?

- Nei, det vil jeg absolutt ikke si. Det er jo 10.000 trondhjemmere som har lastet ned appen på en måned, så det er en suksess. Men vi ser at vi ikke har et fullgodt tilbud til bedriftsmarkedet, sier direktøren.

Han mener de nå har laget en løsning som er best for alle.

- Det vi ikke tilfredsstilte med appen vår, var at vi ikke tilbyr tilsendt faktura - og det var viktig for en del. Vi fikk ikke god nok tid til å uvikle en slik løsning selv, sier han.

Velger man å bruke appen, må kundene selv registrere seg på nettsidene til Trondheim parkering. Man må også selv laste ned statistikk, og betale med kredittkort.

- Var nødvendig å si opp
Han avviser de nå ikke har fått noen bedre avtale med selskapet, enn de hadde tidligere.

- Nei, vi har fått akkurat de samme vilkårene som tidligere, men vi har fått alle kravene våre imøtekommet. Avtalen er også bare på ett år, så det gir oss handlingsrom og legger et press på EasyPark, sier han.

- Angrer du på at du gikk så hardt ut i februar?

- Jeg tror det var nødvendig. Det var kanskje nødvendig at noen sa opp avtalen, sier han.

EasyPark: - Kjempepositivt
Daglig leder i EasyPark, Christian Sæterhaug, er glad for at Trondheim parkering inngår ny avtale.

- Det er kjempepositivt, sier Sæterhaug til Nettavisen.

- De sa i utgangspunktet opp avtalen med EasyPark fordi de hadde en egen løsning på gang, og i tillegg var de ikke helt fornøyd med at det var en dialog med oss vedrørende tilgang på all kundeinformasjon. Det har vi nå løst opp i, og samarbeidet fungerer veldig godt, sier han.

Sæterhaug skryter av Trondheim parkering.

- Vi synes det er moro å jobbe sammen med Trondheim parkering, for de er langt fremme med teknisk utvikling og hvordan de jobber sammen med sluttkunden for å lage gode løsninger, sier han, og viser til parkeringsappen som kommunen selv har utviklet.

- Trondheim parkering har en app som retter seg mot privatmarkedet, mens vi da fokuserer i Trondheim først og fremst på bedriftsmarkedet, fordi de har størst behov for å samle parkeringene på en faktura, sier han.

Reklame

Pondus-boka har vært utsolgt i 14 år: Nå er den endelig på lager igjen

Kommentarer til denne saken