*Nettavisen* Nyheter.

Innstillinger og kundeflukt for SAS

Mens konkurrentene gnir seg i hendene over rekordstor kundepågang, fortsetter problemene for SAS. Både i Norge og Danmark varsles en mengde innstilte flyavganger onsdag

19.05.08 00:17

I Danmark har SAS innstilt de aller fleste avganger fra Kastrup fram til midnatt torsdag på grunn av streik blant de danske SAS-flygerne. I Norge varsler SAS Braathens at syke flygere vil sette sitt preg på flytrafikken også onsdag.



– Vi kjører med et sterkt redusert program også onsdag, bare 50 prosent av et normalt trafikkprogram. Det innebærer rundt 200 kanselleringer, sier senior informasjonsrådgiver Knut Løvstuhagen i SAS Braathens til NTB.



Innstillingene rammer flyavganger både innenlands og utenlands.



– Sykefraværet gjør at vi har fly og besetninger spredt for alle vinder. Vi regner ikke med å kunne kjøre som normalt før onsdag kveld eller torsdag, sier Løvstuhagen.



Krever sykmeldinger

Løvstuhagen understreker at anslaget forutsetter et normalisert sykefravær blant flygerne. Mandag og tirsdag meldte over 20 prosent av SAS Braathens flygere seg syke. Til sammenligning var gjennomsnittlig sykefravær rundt 4 prosent i 2005.



Ledelsen i SAS Braathens mistenker at flygerne aksjonerer ved å melde seg syke, og selskapet godtar ikke lenger egenmeldinger. I stedet krever SAS Braathens legeerklæring fra flygerne.



– Vi har med bakgrunn i Folketrygdlovens paragraf 8 til 27 med øyeblikkelig virkning fratatt alle piloter i SAS Braathens retten til å bruke egenmelding. De som allerede er fraværende på egenmelding, må legitimere eventuelt fortsatt fravær med sykmelding fra og med 25. januar, sier kommunikasjonsdirektør Cathrine Foss Stene i SAS Braathens til NTB.



Trekker på skuldrene

Leder Jack Netskar i Norske SAS-flygeres forening sier han «trekker på skuldrene» over utspillet fra SAS Braathens. Han hevder kravet om legeerklæringer ikke har noen praktisk betydning.



– Folk skal ikke stille på jobb dersom de ikke føler seg i stand til å fly. Dette prinsippet om «fit for flight» gjelder uansett. Systemet skal ikke misbrukes, men jeg mener SAS Braathens bruker dette til å posisjonere seg overfor mediene og således påvirke opinionen, sier Netskar.



SAS-ledelsen og flygerne i Scandinavian Airlines satt i møter store deler av dagen, men hadde tirsdag kveld ennå ikke funnet en løsning på konflikten som lammer hele flytrafikken. Da partene tok en to timers pause ved 21-tiden tirsdag var det ingen tegn til enighet. Fremdeles sto stridsspørsmålet uløst, nemlig overføringen av ansettelsesforholdet for flygerne fra SAS-konsernet til de nasjonale flyselskapene.



– Vi har ventilert temaet store deler av dagen, men om vi kommer til enighet vet jeg ikke. Jeg håper det, sa Netskar til NTB ved 21.30-tiden tirsdag. (©NTB)

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.