Gå til sidens hovedinnhold

Internasjonal Munch-interesse

Internasjonale mediers interesse for Edvard Munch har aldri vært større.

TØYEN: Tre av Frankrikes ledende kunstmagasiner kommer i høst med spesialutgaver om den norske kunstneren. Andre medier som har besøkt Munch-museet de siste månedene er den franske tv-kanalen France 2, to japanske tv-kanaler, Los Angeles Times, New York Magazine – og et mongolsk tv-selskap.

– Interessen for Munch er større i utlandet enn her hjemme for tiden. Det skyldes blant annet vår store utstilling «Munchs laboratorium», sier informasjonssjef Sture Portvik ved Munch-museet.

– Veien til Aulaen, som åpner 4. september, og vandreutstillingen «Det moderne øye», som vises på Centre Pompidou fra 21. september og senere i Frankfurt og London, forteller Portvik.

Spesialutgaver

Både BeauxArt magazine, Connaissance des Arts og Télérama kommer med spesialutgaver om Edvard Munch. Télérama har avsatt ikke mindre enn 100 sider til vår store kunstner. Samtidig forbereder det japanske tv-selskapet ICC et én times program om Munchs liv.

Nytt med asiatiske medier

Portvik forteller at de stadig har besøk av europeiske og amerikanske journalister, som lager reportasjer om Munch, men nytt av året er den store interessen fra asiatiske medier.

– Vi var gledelig overrasket over at mongolsk tv plutselig dukket opp. Dessuten besøkte Japans største tv-selskap, NHK, Munch-museet før sommeren, sier Portvik og forteller at tv-selskapet sendte en reportasje om Skrik nå i juli, og forbereder for tiden enda en reportasje om Munch.

Reklame

Nå får du hotellrom, frokost og middag for kun 795 kroner