*Nettavisen* Nyheter.

Internett danker ut TV og aviser

Norges unge befolkning er ikke i tvil: Internett er mye bedre enn aviser og TV.

Univero Fishnet har gjennomført en landsdekkene undersøkelse blant Norges unge befolkning, de mellom 15 og 29 år, og ungdommen er ikke i tvil: Internett er det mest nøvendige mediet for dagens unge.

- Undersøkelsen viser at rundt 74 prosent av ungdommen mener Internett er helt nødvendig, sier markedssjef Erlend Wathne i TV 2 Nettavisen. Aviser og TV scorer omtrent likt med henholdsvis 58 og 56 prosent. Kun 13 prosent mener det samme om magasiner.

Undersøkelsen avdekker også at ungdommen mener Internett er mer informativt enn TV, radio og magasiner. I tillegg er det svært få som mener aviser er mer informative:

- Dette er et bevis på at Internett er i ferd med å bli den foretrukne mediekanalen for unge mennesker uansett hva man søker, sier Wathne.

Trendy nett
Når det gjelder å være trendy er det Internett som scorer aller best, over seksti prosent mener nettet passer til denne beskrivelsen.

- Ned til TV, radio og aviser er det svært langt, forteller Wathne. Kun litt over 20 prosent mener TV er trendy.

TV er det eneste mediet som slår nettet på beskrivelsene «underholdende» og «morsomt.»

- Det er selvfølgelig ingen overraskelse at TV som er et passivt medium får en bedre rating på slike ord, mener Wathne. Det er likevel svært positivt at nettet kommer på en klar andreplass på begge to. Når det gjelder rating på «avslappende» er det nettet som får den laveste ratingen. Det betyr igjen at når man bruker nettet, som denne målgruppen gjør i svært stor grad, så er man aktiv og får med seg hva som skjer.

Aviser er gammeldags
Undersøkelsen viser også at ungdommen mener at aviser og radio er gammeldags.

- Nesten femti prosent mener at både aviser og radio er gammeldags, sier Wathne. Ser man det i sammenheng med at nærmere 80 prosent mener at nettet er ungdommelig ser man en helt klar trend. Aviser er også i svært liten grad underholdene ifølge de unge, så det virker ikke som om deres satsning på lett featurestoff har båret umiddelbare frukter.

TV 2 Nettavisen/Side2 er en av oppdragsgiverne til undersøkelsen. Side2 er TV 2 Nettavisens magasinsatsning på nett og har ukentlig rundt 660 000 lesere.

- Det tallet betyr at vi kan tilby en av de aller største markedsplassene for å nå unge mennesker i Norge, sier Wathne. Tar man med i tillegg at side2.no har 75 prosent kvinnelige lesere er det ingen tvil om at utstillingsvinduet for annonsører er godt.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag