*Nettavisen* Nyheter.

Internett redningen for vond rygg?

Foto: Exerto/Faksimile (Exerto)

Sjekk hvorfor du bør trene ryggen. Vi testet hjemmetrening.

14.05.09 08:22

(SIDE2): Vi mener, som trolig mange andre, at ryggen er blant den kjedeligste delen av kroppen å trene, i tillegg glemmer man ofte å trene ryggen.

Men ryggen er grunnsøylen i kroppen og svært viktig å holde i form. Vi testet derfor trening på internett, for å sjekke om det kan være redningen for å få tid, motivasjon og «ork» til å trene ryggen.

Siste nytt fra Side2: Sjekk forsiden akkurat nå!

- Veldig mange opplever før eller senere «ryggproblemer», gjerne som følge av sin arbeidssituasjon. Ettersom vi ønsker å ha et bredt spekter av god trening for mange målgrupper har vi laget egne ryggtimer slik at man kan gjøre enkel og god ryggtrening hjemme, sier Jan Helge Hagland ved Exerto.no, som tilbyr treningstimer på internett.

Han mener fordelen ved hjemmetrening, og spesielt med tanke på ryggen, er at man kan trene når man vil.

-Tiltaket kan også være mindre enn alternativene, som for eksempel å reise på et treningssenter, sier Hagland.

Alle må trene
Personlig trener Torkill Sager ved Sats Ila, Oslo, mener den inaktive hverdagen vår er et problem for ryggen.

-Våre forfedre utviklet stor ryggmuskel fordi man skulle være kapabel til å klatre i trær og gjøre vertikale bevegelser. Når mennesket begynte å gå på to ben beholdt man den kraftige muskulaturen, selv om dagens mennesker har mest stillesittende arbeid, sier han og fortsetter:

- Ryggmuskulaturen vår trives best med å være i aktivitet, og den inaktive hverdagen vår er ett stort problem i samfunnet i dag. Den manglende hverdagsaktiviteten bør kompenseres for, og da er trening av ryggen på treningssenter et godt alternativ, mener han.

Sager presiserer at alle bør trene ryggen, og ikke bare de som har vond rygg.

- Der vel så viktig å trene for å forebygge problemer, som å trene for og få bort smerter. Både plager ved uvante, tunge løft og den mer hverdagslige ryggsmerten kan forebygges ved å trene jevnlig med riktig teknikk.

Hjemme eller borte best?
De fleste treningssentre rundt om i landet tilbyr ulike timer for ryggen med instruktør, i tillegg kan man som oftest få en personlig trener til å sette opp et treningsprogram.

Vi har sjekket om det er lettere å trene ryggen på egen hånd hjemme. Her er vår dom:

HVA: Exerto, treningstimer på internett. Du følger en instruktør og du kan trene når du vil, hvor du vil – alt du trenger er en datamaskin med bredbåndtilgang.

Vi testet ryggtrening, som er enkel forebyggende trening som også passer for deg med ryggplager.

HVOR: Hjemme i egen stue.

VI MENER: Med tanke på at ryggtrening er det siste jeg har lyst til å trene når jeg er på treningssenter, er dette et godt alternativ. Da kan man når som helst trene ryggmusklene. Instruktørene forklarer og viser enkelt og godt hvordan man skal trene. Dette er standardøvelser som de fleste klarer. Også positivt at tiden på hvor lenge timen har vart vises på skjermen.

Side2 mener samtidig at det negative er at man ikke får noen form for tilbakemelding fra instruktør om man gjør øvelsene riktig, slik man kan få på treningssenter. Uten speil eller direkte instruksjon kan man risikere å gjøre øvelsene feil. Trener man hjemme er det også lettere å la seg forstyrre av for eksempel telefonen, andre i hjemmet eller fristelser til å gjøre noe helt annet enn trening.

KONKLUSJON: Det å trene ryggen hjemme er et godt alternativ for å «gidde» å trene denne viktige delen av kroppen. Men da skal man være helt sikker på at man vet at man gjør øvelsene riktig. Vårt tips er å snakke med en personlig trener først for å få bekreftet at man gjør ting korrekt. Deretter kan hjemmetrening være redningen for å få eller beholde en god rygg, mener vi.

(Hagland påpeker at deres ryggtimer først og fremst er ment å være forebyggende og som vedlikehold og at man bør trene i samråd med lege/fysioterapeut om man har skader eller lignende.)

Tidligere treningstester:
Bli sprek på en måned
Løp for livet
Vi ble 15 år yngre
Ny hud med lysbehandling

Hvis du foretrekker treningssenter
- Ryggen består av flere muskler som bør trenes jevnlig. Ryggøvelser er en naturlig del av et godt treningsprogram, og utføres gjerne noen ganger i uken. Markløft, nedtrekk og en variant av roøvelse med belastning er fine øvelser for rygg, sier Sager.

Han anbefaler også å ha minst en øvelse for å styrke kjernemuskulatur. Eksempler da kan være planke eller sideplanke. Disse to øvelsene kan man trene hver dag.

- Jeg anbefaler å få laget et komplett treningsprogram på treningsstudio og få tilpasset programmet etter ditt nivå, og å få en grundig innføring i teknikk. God teknikk er essensielt når man trener rygg, hvis ikke er det fare for at man gjør mer skade enn nytte.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.