Internett svekker reklameeffekt på TV

En ny undersøkelse viser at utviklingen av internett har påvirket andre medier i sterk grad. Ifølge rapporten fra undersøkelsen er effekten av TV-reklame redusert på grunn av utbredelsen av internett.

Det var under konferansen Media Brand Summit i Florida i USA at det amerikanske universitetet UCLA la frem deler av rapporten etter en stor undersøkelse om internetts påvirkning på andre medier.

Undersøkelsen, UCLA Study Results, viser at interaktiv merkedsføring via internett er blitt en reell konkurrent til tradisjonell TV-reklame, og ikke bare et supplement som tidligere.

UCLAs undersøkelse om internetts påvirkning på samfunnet gjennomføres nå for fjerde år på rad. Mer enn 10 000 ungdommer i 16 land deltar i undersøkelsen, ledet v Jeffrey Cole ved UCLAs Center for Communication Policy.

Ifølge undersøkelsen bruker den gjennomsnitlige internettbrukeren 11,8 timer foran PC-en. Halvparten av denne tiden tas fra TV-titting, som nok en gang viser nedgang. Nedgangen i tid brukt på TV-titting startet allerede i 1998, og trenden fortsetter.

Den stadig større utbredelsen av bredbånd ser ut til å ha stor betydning for effekten av TV-reklame. Siden det går raskt å komme seg på internett ved hjelp av et slikt nett, bruker mange reklamepauser på internett. Bredbånd ble brukt av 38 prosent av deltagerne i undersøkelsen, skriver Resumé.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.