RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Islendinger kliner til i flybransjen

Sist oppdatert:
Sterling og Maersk Air slås sammen til Nordens største lavprisselskap i flymarkedet
I en pressemelding ble det i dag kjent at Sterlings islandske eiere overtar alle aktiviteter i Maersk Air og starter på ny frisk. Det skal startes en helt ny organisasjon som skal bygge på det beste fra de to selskapene.

Det internasjonale luftfartsmarkedet har de senere år vært preget av hard konkurranse, og de færreste luftfartsselskaper i dag har en tilfredsstillende lønnsomhet. Dette gjelder også Sterling og Maersk Air. Målet med sammenslåingen er å endre denne situasjonen.

- Fra å være to selskaper i en svært vanskelig konkurransesituasjon og med en usikker fremtid, danner sammenslåingen grunnlaget for én virksomhet med mulighet for både vekst og lønnsomhet, sier Almar Örn Hilmarsson, som fortsetter som adm. direktør i det fusjonerte selskapet.

Flyflåten vil inntil videre være den samme som til nå. Maersk Air vil fortsatt eie flyene, som skal leases og opereres av Sterling.

Avtalen ble signert av partene i dag, men det vil gå ytterligere opptil to måneder før alle forhold er på plass og handelen kan avsluttes. Partene er enige om at det ikke skal opplyses om de økonomiske sidene ved avtalen. Sterling vil få ca. 5 millioner passasjerer pr. år og bli Nordens største og Europas fjerde største lavprisselskap.

- Vi vil vokse, men lønnsomhet er av avgjørende betydning. Derfor skal vi rasjonalisere og effektivisere i begge selskapene, sier Hilmarsson.

Det nye selskapet vil gjennomføre rasjonaliseringen og effektiviseringen etter "best man" -prinsippet.

- Vi vil for eksempel realisere betydelige synergigevinster gjennom avvikling av dobbeltfunksjoner og tekniske installasjoner. Personalreduksjon i administrasjonen er en uunngåelig konsekvens, og vil skje ut fra prinsippet om "best practice" og "best man", uttaler Hilmarsson i pressemeldingen.

- Vi vil simpelthen bygge opp en helt ny organisasjon med egen identitet, hvor alle har mulighet for å søke på stillinger. Det flygende personellet vil ikke bli berørt utover at vi skal lage nye uniformer og annet utstyr med ny logo osv. Det nya selskapet vil rendyrke lavpriskonseptet, og vil følgelig kun operere med én klasse på alle fly: Pris er en avgjørende faktor i dagens marked. Vi vil derfor fortsatt tilby flyseter til markedets laveste priser, og samtidig bygge servicen på begrepet ’valuta for pengene. Samtidig vil vi øke fokuset på chartermarkedet. På det grunnlaget kan vi sikre at vi får vår andel av fremtidens lavprismarked, sier Almar Örn Hilmarsson.

Sterling opererer nå med 30 fly til ca. 80 destinasjoner.

- Vi vil naturligvis sikre at alle avtaler og kontrakter som er inngått for både Maersk Air og Sterling, overholdes. Det fusjonerte selskapet vil også i fremtiden basere driften på to hovedspor, nemlig rutefly og chartertrafikk, sier Almar Örn Hilmarsson.

Det er ennå ikke tatt stilling til hvor hovedkontoret for den nye organisasjonen skal plasseres.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere